اطلاعیه 445 کمیته روابط عمومی

download

به صدور حکم اعدام اعتراض کرده و تماشای صحنه اعدام را هم تحریم کنیم

• ماده ی ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر فردی سزاوار و محق به زندگی، آزادی و امنیت فردی است.
• ماده ی ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هیچ کس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
ماده ی ۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی سزاوار و محق است تا همه جا در برابر قانون به عنوان یک شخص به رسمیت شناخته شود.

آیا فکر می کنید اعدام در ملاعام درس عبرتی است برای دیگران؟

آیا فکر می کنید مجازات اعدام، جرم وجنایت را کاهش می دهد؟

اکثر ما ایرانیان در این 35 ساله ی حکومت جمهوری اسلامی لااقل برای یک بار هم که شده صحنه اسف بار و رقت انگیز اعدام را از نزدیک و یا از دریچه رسانه ها دیده ایم. صحنه ای که ممکن است روح و روان بینندگان را درگیر لحظه به لحظه واقعه ای کند که رخ دادنش چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد اما چه بسا تاثیرات آن سالهای سال در زندگی افراد باقی خواهد ماند.
فیلمی از صحنه های دلخراش کتک زدن یک اعدامی پای چوبه دار به خاطر درخواست دیدار با مادرش در روزچهارشنبه 7 اسفند (26 فوریه)، در اینترنت به نمایش در آمد. این فیلم بسیار خشن و تکان دهنده بود و صحنه های به شدت غیرانسانی و وحشیانه ای از رفتار ماموران جمهوری اسلامی را به نمایش می گذاشت. اما حضور تایید آمیز گروهی از مردم برای تماشای شکنجه و زجر لحظه های پایانی زندگی یک انسان ـ صرفنظر از جرم و جنایتی که مرتکب شده و بایستی با قوانینی درخور یک انسان و با رعایت شئونات و کرامت انسانی محاکمه و مجازات شود ـ متاسفانه رفتار بعضی از هم وطنان کمتر از آن تاسف برانگیز نبود.
ما نمی خواهیم و نمی توانیم این صحنه ها را باز پخش کنیم و تنها تاکید ما بر این است که با لغو صدور حکم اعدام به این صحنه های فاجعه بار پایان داده شود.
445
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
روابط عمومی