عاملین شکار غیرمجاز سه کل و بز وحشی در پارک ملی کنتال دستگیر شدند

نیروهای یگان محیط زیست پارک ملی کنتال حین گشت و کنترل متوجه صدای شلیک سه گلوله در ارتفاعات شدند.رییس اداره حفاظت محیط زیست جلفا در این باره گفت: محیط بانان در چند گروه به جست و جوی منطقه پرداختند اما تا ساعت ۲۱ شب موفق به مشاهده ردی از شکارچیان نشدند

ارسال کننده : نادر زندی

علی اسماعیلی اظهار داشت: مامورین پس از تاریکی هوا در مسیرهای احتمالی خروج متخلفین به کمین نشستند.

حوالی ساعت ۲۳ شب دو شکارچی متخلف حین پایین آمدن از ارتفاعات مستقیما به سمت کمین محیط بانان حرکت نموده و با فرمان ایست مامورین غافلگیر شدند.

متخلفین بدون هیچگونه عکس العملی در تاریکی شب توسط محیط بانان دستگیر شدند.

در بازرسی از متخلفین اجزای بدن دو کل و یک بز وحشی به همراه یک قبضه اسلحه شکاری دارای جواز حمل، چاقوی  سلاخی، دوربین شکاری و سایر ادوات شکار کشف و ضبط گردید.

متهمین پس از یک شب بازداشت در پاسگاه انتظامی صبح امروز به دادسرا معرفی شده و با دستور مقام قضایی تا پایان تعطیلات (یکشنبه) روانه زندان شدند.

متخلفین دارای سابقه تخلف بوده و پیش از این نیز به جرم شکار غیرمجاز و حمل اسلحه شکاری قاچاق دستگیر و محکوم شده بودند.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک کل یا بز وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهمین می بایست مبلغ سیصد میلیون ریال به حساب دولت واریز نمایند.

متهمین علاوه بر پرداخت ضرر و زیان وارده به محیط زیست بر اساس ماده ۱۳ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و هشتصد هزار ریال تا بیست میلیون ریال و در صورت تکرار جرم (سابقه دار بودن) به هر دو مجازات (حبس و جزای نقدی) محکوم خواهند شد.

بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید، اسلحه و ادوات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

مقام قضایی می تواند با استناد به ماده مذکور و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح کشف شده اقدام و دستور مصادره اسلحه های مربوطه به نفع دولت را صادر نماید.