تمدن و بقای ایرانی به دلیل شرایط آبی در معرض تهدید است

حمید چیت‌چیان، وزیر نیروی ایران هشدار داده که “حیات، تمدن و بقای ایرانی به دلیل شرایط آبی کشور در معرض تهدید” است و گفته که “تأمین آب برای شرب مردم به یکی از معضلات کشور تبدیل شده است”.

آقای چیت چیان امروز پنجم مرداد (۲۶ ژوئیه) در “کنفرانس ملی اقتصاد آب” سخنرانی کرده و گفته است که در حال حاضر در ایران بیش از ۸۶ درصد از منابع آب تجدیدپذیر استفاده می شود در حالی که استفاده بالای ۴۰ درصد از این منابع بر اساس استانداردهای جهانی به معنی قرارداشتن در وضعیت بحرانی است.

وزیر نیروی ایران گفت: “علیرغم ساخت سدهای مختلف، باز هم برای تأمین آب شرب مردم با مشکل مواجه هستیم و در این شرایط، مجبور به اجرای پروژه‌های بزرگی برای انتقال آب شرب هستیم که هزینه‌های سنگینی دارد.”

آقای چیت چیان گفته است که آب بعضی مناطق موادی مانند نیترات و فلزات سنگین دارد که قبل از انتقال باید با صرف هزینه های زیاد تصفیه شود. او گفته: “در حالی که با فروش نفت ۱۱۰ دلاری فاصله گرفته‌ایم، با کدام منابع می‌خواهیم پاسخگوی رفع این نیازها باشیم؟”

بر اساس گزارش وزیر نیروی ایران، میزان بارندگی در این کشور یک سوم متوسط جهانی است که این موضوع باعث شده میانگین درجه حرارت در ایران دو درجه افزایش یابد و میانگین تبخیر آب هم بالا برود.

کارشناسان محیط زیست مدت‌هاست که هشدار می دهند بخش بزرگی از جمعیت امروزی ایران، با خشکسالی و بحران آب دست‌به‌گریبان است و این بحران در حال گسترش است.

در سالهای اخیر گزارش هایی از درگیری در شهرهای مختلف ایران بر سر آب منتشر شده است.

در تازه ترین رویداد، هفته گذشته در شهر بلداجی در استان چهارمحال و بختیاری اعتراض به انتقال آب با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد و دست کم یک نفر در جریان این خشونت ها کشته شد.