ایران وارد مرحله «تنش آبی» شده و بحران آب به بحرانی اجتماعی در کشور تبدیل شده است

معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: همه شاخص های جهانی و بین المللی حاکی از ورود ایران به بحران آب است و باید هوشیار باشیم. هرگونه اهمال در کنترل و مدیریت این موضوع به بروز تنش های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می انجامد.

ارسال کننده : نادر زندی

هدایت فهمی معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو روز دوشنبه ۹۵/۵/۴ سه شاخص اصلی طبقه بندی برای تشخیص بحران آب و تنش آبی در جهان اشاره کرد و به ایرنا گفت: شاخص «فالکن مارک»، شاخص سازمان ملل و شاخص موسسه بین المللی مدیریت آب، هرچند به کار گرفته می شوند اما نسبی اند و باید با احتیاط و بومی سازی برای کشور مورد استفاده قرار گیرند.

بر اساس تمام شاخص های بین المللی، ایران وارد بحران و تنش آبی شده است

وی افزود: بر مبنای شاخص فالکن مارک، ایران با سرانه مصرف منابع تجدیدپذیر آب به میزان یک هزار و ۷۰۰ مترمکعب، به مرحله «تنش آبی»وارد شده است، بر اساس شاخص سازمان ملل با مصرف بیش از ۸۸ درصد منابع آب تجدیدپذیر کشور وارد مرحله «فوق بحرانی» شده است و بر اساس شاخص موسسه بین المللی مدیریت آب، در مرحله بحران «مصرف متوسط تا شدید» منابع آب قرار دارد.

این کارشناس مسایل آب تصریح کرد: شاخص های پیش گفته همگی دلالت بر آن دارد که مصارف آب کشور زیاد است. پژوهش ها نیز نشان می دهد بازدهی آب در بخش کشاورزی بسیار پایین است. همچنین میزان هدررفت آب و آب بدون درآمد در بخش شرب ۲۵ درصد برآورد می شود که بسیار بالاست و مقدار زیادی از آب در بخش صنعت بدون بازچرخانی مصرف می شود.

فهمی اعلام کرد: منابع آب تجدیدشونده کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب در سال های گذشته، امروز به کمتر از ۱۰۴ میلیارد مترمکعب تقلیل یافته و بارش های کشور در مقایسه با میانگین درازمدت ۲۰ درصد کاهش یافته است. همچنین در سال های گذشته ۱۲۰ میلیارد تا ۲۰۰ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی صورت گرفته و از حجم ثابت آبخوان های کشور کاسته شده است که این امر، هشداری جدی و مساله ای خطرناک به شمار می رود و نشست زمین فقط یک مورد از پیامدهای آن است.

تحلیل های کارشناسانه وزارت نیرو برای ۳۰ تا ۵۰ سال آینده بر اساس مدل های گردش عمومی جو (GCM) در سه سناریو خوش بینانه، بینابینی و بدبینانه مطرح شده که در هر سه حالت کشور با بحران آب روبروست.

فهمی توضیح داد: بر مبنای سناریو بدبینانه، در بسیاری مناطق کشور مانند کرخه، بندرعباس و کارون، جریان خطی آب با کاهش بارش ها و روانآب ها تا ۶۰ درصد کاهش می یابد و این آمار در دریاچه ارومیه نزدیک به ۳۰ درصد و دریاچه نمک ۱۵ درصد است.

در سناریو بینابینی نیز کاهش روانآب ها در بیشتر نقاط کشور پیش بینی شده است. وی تشدید اثر پدیده های اقلیمی را یادآوری کرد و گفت: هر ۱۰ درصد کاهش بارش، تا ۲۵ درصد کاهش بیشتر روانآب های سطحی و منابع آب تجدیدیذیر را به دنبال دارد. بر این اساس، اضافه برداشت از آب های زیرزمینی به کاهش رطوبت خاک می انجامد و افزایش بیشتر دما را سبب می شود.

فهمی نبود الگوی بهینه مصرف آب در بخش های کشاورزی، شرب و صنعت را پدیده ای خطرناک دانست که در ۳۰ سال گذشته شایع شده است. با افزایش جمعیت در سه دهه گذشته این مساله تشدید شده و میانگین مجموع مصرف آب کشور به ۱۰۰ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

تاکنون به واژه «توسعه پایدار» بعنوان یک شعار لوکس نگاه شده است

وی اضافه کرد: افزایش مصارف، پدیده جهانی تغییر اقلیم و سوء مدیریت در همه عرصه های مربوط به منابع طبیعی، آب، جنگل، مرتع و محیط زیست، سه عامل اساسی بحران آب در کشور است.

معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو یادآور شد: در این سال ها به نام توسعه حداکثر استفاده از منابع آبی و منابع طبیعی کشور انجام شد که تبعات منفی مختلفی برای کشور به دنبال داشت و به واژه «توسعه پایدار» که حدود ۱۵ سال پیش در کشور باب شد، بیشتر به عنوان یک واژه لوکس نگریسته شده است.

مردم و مسئولان در معرض تهدید بودن ایران از نظر منابع آبی را جدی بگیرند

پس از پایان دوران هشت ساله جنگ تحمیلی، ایران به دنبال توسعه عمرانی صرف بود اما امروز به جایی رسیدیم که آحاد مردم و مدیران کشور باید با رسیدن به یک وفاق ملی، «در معرض تهدید بودن ایران از نظر منابع آبی» را جدی بگیرند.

فهمی یادآور شد: متاسفانه شاهدیم هر زمان کشور با بحرانی روبرو می شود به جای اینکه برای حل آن انسجام ملی پیدا کنیم، موضوع را به شکل سطحی می بینیم و با متهم کردن و به محاکمه کشیدن یکدیگر اصل مساله را فراموش می کنیم.

وی به خشکسالی ایالت کالیفرنیای آمریکا در سال های گذشته اشاره کرد که در آن، شهرداری با همکاری مردم برای مدتی آبیاری فضای سبز را قطع کردند تا بحران خشکسالی مدیریت شود. در ایران شهرداری ها کمتر حاضر می شوند درباره صرفه جویی در مصرف آب یا فرهنگ سازی در این زمینه و آگاهی رسانی درباره امنیت آب هزینه کنند.

بحران آب در ایران به بحران اجتماعی تبدیل شده است

معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو هشدار داد: بحران آب در ایران اینک به یک بحران اجتماعی تبدیل شده است و گاهی در کوچک ترین شهرها و روستاهای کشور تنش ها درگیری هایی بر سر آن رخ می دهد.

با دستیابی به یک وفاق ملی در زمینه حفظ منابع آبی، بازنگری در مصرف آب و فراخوانی مردم برای کمک به دولتمردان و تصمیم گیران، امکان کنترل این بحران با صرف هزینه های پایین تر وجود دارد.

خطری بسیار جدی حیات سیاسی و اجتماعی کشور را تهدید می کند

باید در همه سطوح دولتی، تصمیم سازان و آحاد مردم عزم ملی بر تغییر الگوی مصرف باشد، در غیر این صورت خطری بسیار جدی حیات سیاسی و اجتماعی کشور را تهدید می کند. مساله ای که در برخی کشورهای حوزه «منا» (خاورمیانه و شمال آفریقا) به عاملی برای فروپاشی این کشورها تبدیل شد.

فهمی گفت: باید در کنار مدیریت فیزیکی آب، به مدیریت سرمایه اجتماعی بپردازیم که در صورت از دست رفتن، جبران آن بسیار دشوار است.

این موضوع سیاه نمایی نیست و مسوولان کشور باید بدانند اگر دیر اقدام کنیم، پیامدهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

وی بیان کرد: مادامی که افراد با مساله بحران آب به شکل شعاری و احساسی برخورد کرده و ارزش آن را از یک بحث علمی و تخصصی به یک مبحث سطحی تقلیل دهند، کمکی به حل مساله نمی شود.  از آحاد جامعه می خواهیم در این مساله حساس و مهم با بخش مدیریت آب کشور همراهی کنند.

به گفته این مسوول، وزارت نیرو در پی تنظیم سیاست های ملی آب کشور به عنوان یک میثاق عمومی است که در معرض رای عمومی گذاشته خواهد شد. مشارکت در تنظیم این سند کمک می کند این بحران را کنترل کنیم و کشور را برای نسل های آینده نگه داریم