شصت درصد فاضلاب تهران «وارد اراضی کشاورزی می‌شود»

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تایید آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب، گفت «تنها ۴۰ درصد فاضلاب تهران تصفیه می‌شود»، وی اشاره کرد «متأسفانه ۶۰ درصد فاضلاب به حال خود رها شده و آب‌های زیرزمینی و اراضی کشاورزی جنوب پایتخت را آلوده می‌کند.»

ارسال کننده : احسان فتاحی

fazelab ab aoldeh keshavarzi

علی‌محمد شاعری با تایید آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب، گفت: طی بازدیدهایی که در گذشته از نحوه آبیاری مزارع داشتیم متاسفانه بخشی از اراضی جنوب تهران با فاضلاب آبیاری شده که این موضوع به دلیل نبود شبکه و تصفیه‌خانه فاضلاب است.

** تنها ۴۰ درصد فاضلاب تهران تصفیه می شود
نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تنها ۴۰ درصد فاضلاب تهران تصفیه می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه ۶۰ درصد فاضلاب شهر تهران به حال خود رها شده به طوری که بخشی از آن وارد چاه‌های جذبی شده و منجر به آلودگی آب‌های زیرزمینی و بخشی از آن هم اراضی کشاورزی جنوب پایتخت را آبیاری می کند که متاسفانه موجب آلودگی محصولات کشاورزی مانند صیفی جات، سبزیجات و سایر محصولات کشاورزی شده است.

** تکمیل تصفیه خانه فاضلاب تهران باید از سوی وزارت نیرو با جدیت دنبال شود
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه تکمیل تصفیه خانه فاضلاب تهران باید از سوی وزارت نیرو با جدیت دنبال شود، افزود: دولت و بانک ها باید همکاری موثری را با وزارت نیرو برای تکمیل تصفیه خانه فاضلاب داشته باشند زیرا در صورت تعلل باید همچنان شاهد آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب باشیم.

** ۶۰ درصد مناطق پایتخت تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار گرفته است
شاعری با بیان اینکه ۶۰ درصد مناطق پایتخت تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار گرفته، ادامه داد: شهروندان به دلیل هزینه بالای فروش انشعاب و دیگر هزینه ها تمایلی به پرداخت حق انشعاب ندارند بنابراین در حالی که ۶۰ درصد پایتخت تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار گرفته اما متاسفانه تنها ۴۰ درصد آن به شبکه فاضلاب متصل بوده و ۶۰ درصد آن بدون تصفیه رها شده است.

** سالانه ۴۰۰ میلیون متر معکب فاضلاب و روان آب آلوده وارد چاه های جذبی و آب های زیرزمینی تهران می شود
وی با انتقاد از اینکه سالانه حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب فاضلاب و روان آب آلوده شهر تهران وارد چاه‌های جذبی شده و آب‌های زیرزمینی و اراضی کشاورزی جنوب تهران را آلوده می‌کند، تصریح کرد: تولیدی فاضلاب روزانه شهر تهران ۲ و نیم میلیون مترمکعب است که از این میزان حدود ۴۰ درصد تصفیه و مابقی وارد اراضی کشاورزی می‌شود که به صورت جدی می‌طلبد وزارت نیرو هر چه سریعتر برای حفظ سلامت شهروندان، پیشگیری از بیمای های واگیر و همچنین ارتقای سطح سلامت و بهداشت جامعه با کمک دولت و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به تکمیل شبکه تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران اقدام کند زیرا حدود ۸۰ درصد آب مصرفی شهر تهران توسط شهروندان تبدیل به فاضلاب می شود و این فاضلاب ها آلوده به انواع آلاینده ها و فلزات سنگین هستند که تبعات سوء بهداشتی را برای شهروندان به همراه دارند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی در مجلس دهم، ادامه داد: البته در رابطه با احداث شبکه فاضلاب اقداماتی از سوی برخی شهرداری‌ها و فرمانداری‌های مناطق جنوب شهر تهران صورت گرفته ولی این اقدامات کافی نبوده و نیازمند تلاش بیشتری است که از آبیاری مزارع با فاضلاب جلوگیری شود.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس دهم با هشدار نسبت به اینکه فاضلاب تصفیه شده پایتخت استانداردهای لازم  برای آبیاری محصولات کشاورزی را ندارد، تصریح کرد: به نظر می رسد فاضلاب تصفیه شده استانداردهای لازم را برای آبیاری مزارع به ویژه سبزی جات ندارد البته در گذشته هشدارهای لازم را داده و در حال حاضر نیز در این رابطه هشدار می دهم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه وزارت نیرو باید هر چه سریعتر نسبت به رفع معضل آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب اقدام کند، افزود: مابقی فاضلاب هایی که در سطح شهر تهران رهاسازی شده باید هر چه سریعتر تصفیه و به هر نحوی از رها سازی آن در اراضی کشاورزی جلوگیری شود زیرا این موضوع با سلامت شهروندان سروکار دارد و بی توجهی به رفع آن به نوعی جرم محسوب می شود؛ سفره شهروندان پایتخت نباید مزین به سبزیجات و مواد غذایی آلوده باشد.

شاعری در مورد هشدار اخیر رئیس اداره محیط زیست تهران درباره آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب، یادآور شد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی وظیفه دارد منابع آلاینده را کنترل و اجازه ندهد منابع آلاینده اراضی و محصولات کشاورزی را آلوده کند بنابراین از آنجایی که مسئولیت نظارتی این امر مهم بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است این دستگاه باید پیگیری های حقوقی و قضایی را در این رابطه داشته و  در چارچوب ضوابط و مقررات موجود با متخلفان برخورد کند.

** عمده عامل بی توجهی به رفع معضل آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب نبود هماهنگی لازم میان دستگاه های مسئول است
وی عمده عامل بی توجهی به رفع معضل آبیای مزارع جنوب تهران با فاضلاب را نبود هماهنگی لازم میان دستگاه های مسئول دانست و افزود: سازمان حفاظت محیط زیست باید با همکاری دستگاه هایی مانند وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و دستگاه های قضایی و نظامی برخورد هماهنگ، جدی و قاطع با متخلفانی که با سودجویی اقدام به آبیاری مزارع با فاضلاب می کنند را داشته باشند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس دهم، افزود: اگرچه عمده عامل بی توجهی به رفع این مشکل ناهمانگی میان سازمان های مسئول است ولی مهمتر از آن بی توجهی نسبت به تکمیل شبکه فاضلاب است بنابراین در جهت تکمیل شبکه فاضلاب باید اعتبارات لازم به وزارت نیرو تخصیص یابد تا هر چه سریعتر نسبت به تکمیل شبکه فاضلاب اقدام کند.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس دهم، ادامه داد: بنابراین برای رفع معضل آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب باید اعتبار لازم در اختیار وزرات نیرو برای تکمیل ۴۰ درصد شبکه فاضلاب باقی مانده قرار گیرد در کنار این باید برای خرید انشعاب تسهیلات کم بهره به شهروندان اختصاص یابد تا بتوان در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به تصفیه تمامی فاضلاب اقدام کرد البته به دلیل اقدامات موثری که در پایتخت صورت گرفته میانگین تصفیه فاضلاب شهر تهران از میانگین کشوری بیشتر است به نوعی که میانگین ایجاد شبکه فاضلاب کشور حدود ۴۰ درصد اما در پایتخت حدود ۶۰ درصد است که تکمیل آن نیازمند تشویق مردم برای پرداخت حق انشعاب و همین طور تامین اعتبار مورد نیاز آبفای شهری است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه حدود ۴۵ درصد آب شرب پایتخت از طریق آب های زیرزمینی تامین می شود، ادامه داد: اگر فاضلاب در اراضی جنوب تهران هم رها سازی نشود بدون شک چاه های جذبی و سفره های آب زیرزمینی را به شدت آلوده می کند بنابراین موضوع تکمیل شبکه فاضلاب پایتخت باید به عنوان موضوعی جدی تلقی شده و هر چه سریعتر به آن پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه فاضلاب تمامی شهرها و روستاهای کشور باید تصفیه شود، یادآور شد: در غیراین صورت فاضلاب آلوده با ورود به زمین  موجب آلودگی آب، خاک و محصولات کشاورزی شده و سلامت مردم را در معرض تهدید قرار می دهد.

شاعری با بیان اینکه اولویت اول کمیسیون کشاورزی مجلس دهم مقابله با آلاینده های زیست محیطی آب، خاک و هوا است، تصریح کرد: به طور حتم کمیسیون در مقابله با آلاینده های محیط زیست به صورت جدی  ورود خواهد کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس دهم،  در مورد بررسی لایحه مقابله با آلودگی هوا در کمیسیون متبوع خود، گفت: در حال حاضر این لایحه در دستور کار کمیسیون قرار دارد و به طور قطع در آینده نزدیک مقابله با آلاینده های آب و خاک نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه در رابطه با آلایندگی محصولات کشاورزی قوانین زیادی داریم و نیاز به تصویب قوانین جدید نداریم، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به راحتی می تواند با استفاده از قوانین و دستورالعمل های موجود با عاملان آلاینده محصولات کشاورزی و همچنین آب، هوا و خاک برخورد لازم را داشته باشد.

وی با انتقاد از اینکه معمولا در برخورد با متخلفان محیط زیست مسامحه و سهل انگاری می شود، ادامه داد: متاسفانه از سوی دستگاه های مسئول برخورد جدی با متخلفان صورت نمی گیرد در حالی که اگر مصوبات قانونی در رابطه با متخلفان به درستی اجرا شود به طور حتم تخلفات در این زمینه کاهش می یابد بنابراین در این رابطه جای اقدام وعمل خالی است و نیاز است سازمان حفاظت محیط زیست تمامی امکانات خود را به کار گرفته و برای رفع و کاهش معضلات زیست محیطی اقدام کند.

** محیط زیست در مجلس دهم مورد توجه جدی قرار می گیرد
شاعری با بیان اینکه محیط زیست در مجلس دهم مورد توجه جدی قرار می گیرد، یادآور شد: البته قوانین زیست محیطی در کمیسیون کشاورزی مجلس مورد بررسی قرار می گیرد تا اگر در این رابطه خلاء قانونی وجود داشته باشد رفع شود.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر دولت احساس می کند در رابطه با مسائل زیست محیطی خلاء قانونی وجود دارد مجلس آمادگی دارد لوایحی که در این زمینه دولت به مجلس ارائه می کند را با اولویت و خارج از نوبت مورد بررسی قرار داده و تصویب نماید تا با همکاری دولت و مجلس مشکلات زیست محیطی کاهش و به نوعی رفع شوند.

**بهترین راهکار تامین آب مورد نیاز کشاورزی تصفیه و بازچرخانی فاضلاب است
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، بهترین راهکار تامین آب موردنیاز بخش کشاورزی را تصفیه و بازچرخانی فاضلاب دانست و  یادآور شد: از دولت انتظار داریم در برنامه ششم توسعه احکام مناسبی را در این زمینه پیش بینی نماید زیرا مجلس این آمادگی را برای تصویب احکام مربوطه دارد  البته در شرایط موجود که کشور با خشکسالی و کمبود آب مواجه است بهترین راهکار تامین آب کشاورزی تصفیه و بازچرخانی آب فاضلاب های شهری و پساب های کشاورزی است.