پرونده قاتل محیط‌بانان «گنو» در دادگاه کیفری

پرونده شکارچی غیرقانونی که در جریان درگیری با محیط‌بانان منطقه گنو آنها را با شلیک گلوله به قتل رسانده بود، یک ماه پس از جنایت با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری فرستاده شد

ارسال کننده : نادر زندی

این جنایت روز سوم تیرماه در منطقه گنو هرمزگان اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که ۲محیط‌بان هنگام گشتزنی در منطقه متوجه حضور ۲شکارچی غیرمجاز شدند. محیط بانان خود را به شکارچیان رساندند تا آنها را به‌خاطر حضورشان در آنجا بازخواست کنند اما وقتی یکی از محیط‌بانان به نام محمد دهقانی به شکارچیان نزدیک شد، یکی از آنها که جوان‌تر بود از فاصله نزدیک به سوی وی شلیک کرد. محیط‌بان دوم به نام پرویز هرمزی می‌خواست از همکارش حمایت کند اما شکارچی جوان ۲گلوله نیز به سوی او شلیک کرد. آنها بعد از این جنایت با سرقت سلاح و دوربین محیط‌بانان به مکان نامعلومی گریختند.

تحقیقات ویژه

هنوز ساعتی از وقوع این جنایت نگذشته بود که محسن مینا، بازپرس جنایی بندرعباس در جریان آن قرار گرفت. هیچ‌کس نمی‌دانست چه‌کسی دست به این کار زده است. با وجود این بازپرس جنایی همراه با گروهی از کارآگاهان پلیس آگاهی تحقیقات ویژه‌ای را در این‌باره آغاز کردند و در همان ساعت‌های اولیه به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد عاملان این جنایت پدر و پسری به نام‌های محمد و حسین هستند که بعد از این جنایت به محل نامعلومی گریخته‌اند. با وجود این، تحقیقات ادامه یافت تا اینکه معلوم شد یکی از دوستان حسن، او و پسرش را در منطقه‌ای دورافتاده مخفی کرده است.

در چنین شرایطی مأموران چندین کیلومتر را با پای پیاده طی کردند تا اینکه سرانجام مخفیگاه متهمان را شناسایی و آنجا را محاصره کردند. وقتی پدر و پسر شکارچی متوجه حضور مأموران شدند، حاضر نبودند خود را تسلیم کنند اما بعد از شلیک چند گلوله توسط ماموران، سرانجام متهمان خود را تسلیم کردند. متهمان در همان بازجویی‌های اولیه به قتل ۲محیط‌بان اعتراف کردند و اظهارات‌شان نشان داد که حسین – ۳۰ساله- عامل اصلی قتل هر دو محیط‌بان است. اما او با چه انگیزه‌ای جنایت را مرتکب شده بود؟

اعترافات متهم اصلی

حسین در جریان اعترافاتش گفت: «روز حادثه همراه پدرم برای شکار به کوه رفته بودیم که حوالی ظهر محیط‌بانان متوجه حضور ما شدند. من یک قبضه سلاح سیمینوف غیرمجاز همراه داشتم و می‌ترسیدم که به‌خاطر آن من را بازداشت کنند. چند دقیقه گذشت و محیط‌بانان به ما رسیدند. یکی از آنها با دیدن سیمینوف در دستم می‌خواست من را بازداشت کند اما من پیشدستی کردم و ۲گلوله به سوی او شلیک کردم. همان موقع محیط‌بان دیگر به طرف سلاح همکارش رفت تا آن را بردارد اما من ۲گلوله نیز به سوی او شلیک کردم. در ادامه همراه با پدرم سلاح و وسایل محیط‌بانان را برداشتیم و از آنجا فرار کردیم.» متهم ادامه داد: «من سلاح و فشنگ‌های محیط‌بانان را در کوه پنهان کردم و دوربین‌هایشان را در رودخانه انداختم و در ادامه یکی از دوستان پدرم ما را پناه داد و از ما پذیرایی کرد ولی مأموران بالاخره دستگیرمان کردند.»

جست‌وجو با بالگرد

با اینکه متهمان جزئیات جنایت را بازگو کرده بودند اما هنوز سلاح و دوربین‌های مسروقه محیط‌بانان کشف نشده بود. این در حالی بود که آن منطقه صعب‌العبور بود و امکان جست‌وجو با خودرو در آنجا وجود نداشت. به این ترتیب مأموران با استفاده از یک بالگرد ساعت‌ها در منطقه گشتزنی کردند تا اینکه سرانجام توانستند سلاحی را که متهم پنهان کرده بود، کشف کنند. با کشف سلاح، متهمان در حضور بازپرس جنایی صحنه جنایت را بازسازی کردند.

در چنین شرایطی بازپرس مینا در کمتر از یک‌ماه با صدور قرار جلب به دادرسی برای متهم، به تحقیقات خود پایان داد و در نهایت پرونده با صدور کیفرخواست از سوی دادستان به دادگاه کیفری یک استان هرمزگان فرستاده شد. براساس این گزارش قرار است به‌زودی عامل قتل محیط‌بانان گنو در دادگاه محاکمه شود.