شکارچی متخلف به جرم تمرد ، ضرب و جرح محیطبان به حبس و پرداخت دیه محکوم شد

چندی قبل نیروهای یگان محیط زیست آمل حین گشت و کنترل در عرصه های طبیعی این شهرستان با راکب یک موتورسیکلت مواجه شدند که یک اسلحه شکاری همراه خود داشت

ارسال کننده : نادر زندی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل در این باره گفت: محیط بانان جهت برخورد قانونی و کنترل جواز اسلحه وارد عمل شدند اما فرد مسلح اجازه بررسی اسلحه را به محیط بانان نداده و با مامورین درگیر شد.

صادق نژاد اظهار داشت: در جریان این درگیری یکی از محیط بانان مجروح شده و شکارچی متخلف بدون برجای گذاشتن ردی از خود از صحنه درگیری گریخت.

محیط بانان پس از مدتی مجددا همان متخلف را حین دوربین کشی برای شکار در منطقه مشاهده کرده و این بار وی را بازداشت نمودند.

در بازرسی از این متخلف یک قبضه اسلحه گلوله زنی، دوربین چشمی و سایر ادوات شکار کشف و ضبط گردید.

با شکایت اداره محیط زیست، شکارچی متخلف به جرم تمرد از فرمان مامورین حین انجام وظیفه، اقدام به ضرب و جرح مامورین و شروع به شکار جانوران وحشی به مراجع قضایی معرفی گردید.

همچنین شکارچی متخلف نیز همزمان از محیط بانان شکایت نموده و مدعی شد که مامورین وی را مورد ضرب و حرج قرار داده و به وی توهین نموده اند.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه عمومی بخش لاریجان، دادگاه با استناد به گزارش ضابطین دادگستری (محیط بانان)، کیفرخواست صادره از دادسرا، گزارش پزشکی قانونی و سایر محتویات پرونده بزهکاری متهم را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه متهم را به مجازات های زیر محکوم نمود:

۱) یک سال حبس بابت تمرد از فرمان مامورین حین انجام وظیفه

۲) یک ماه حبس به جرم شروع به شکار جانوران وحشی

۳) پرداخت یک صدم دیه کامل بابت جراحات وارده به محیط بان

اما دادگاه با توجه به جوان بودن متهم وی را مشمول تخفیف دانسته و یک سال حبس در نظر گرفته شده را به شش ماه تقلیل داد.

همچنین در خصوص شکایت شکارچی متخلف از محیط بانان بابت ضرب و جرح و توهین نسبت به وی، دادگاه به دلیل فقدان ادله کافی حکم به برائت نیروهای محیط زیست صادر نمود.