اظهارات نسنجیده دکتر کهرم در مورد خلع سلاح محیطبانان موجب تضعیف یگان محیط زیست می شود

دکتر اسماعیل کهرم از اساتید و پیش کسوتان محیط زیست کشور اخیرا پس از شهادت سه محیط بان در اظهاراتی نسنجیده برای چندمین بار در گفت و گو با رسانه ها اعلام کرده است که «بهتر است اسلحه را از محیط بانان بگیرند.»

ارسال کننده : نادر زندی

ضمن احترام به مقام علمی و کسوت دکتر کهرم، ایشان تخصصی در زمینه جرم شناسی و شیوه های برخورد با متخلفین نداشته و اظهار نظر در این رابطه باید به کارشناسان نظامی و افسران پلیس پیشگیری ناجا سپرده شود.

بطور حتم اگر از کارشناسان نظامی و افسران مربوطه سوال شود که آیا ضابطین قضایی در یگان محیط زیست می توانند بدون اسلحه سازمانی با متخلفان شکار که همگی مسلح هستند برخود قانونی کنند، قطعا این اظهار نظر نادرست را مردود خواهند دانست.

در حال حاضر که نیروهای یگان محیط زیست مسلح هستند همواره توسط شکارچیان متخلف کشته و مجروح می شوند. حال اگر محیط بانان همین سلاح را نیز در اختیار نداشته باشند بطور حتم آسیب پذیر شده و همه روزه از سوی متخلفین مورد تعرض و تهدید قرار می گیرند.

باید از دکتر کهرم پرسید، آقای دکتر اگر محیط بانان بدون سلاح در ارتفاعات یا در قلب کویر و یا در دل جنگل با گروهی از شکارچیان متخلف روبرو شوند چه اقدامی باید انجام دهند؟ باید مخفی شوند تا متخلفین آنها را نبینند؟ باید با دست خالی متخلفین را دستگیر کنند؟ یا باید از دست شکارچیان فرار کرده و به پاسگاه محیط بانی پناه ببرند؟

آقای دکتر کهرم اگر شکارچیان متخلف با علم به اینکه محیط بانان مسلح نیستند به آنها تعرض کرده و با تهدید اسلحه آنها را تحقیر نموده، گروگان گرفته و یا تجهیزاتشان را به سرقت ببرند شما پاسخگو خواهید بود؟

آقای دکتر کهرم آیا شما می دانید هنوز بسیاری از محیط بانان شرکتی، قراردادی و حتی پیمانی سلاح سازمانی در اختیار ندارند و این موضوع مشکلات متعددی را در راه حفاظت از مناطق برای آنها بوجود آورده است؟

آقای دکتر کهرم آیا شما می دانستید که علی آرامش فر محیط بانی که سه هفته قبل در دنا هدف گلوله شکارچی متخلف قرار گرفته و پای راستش در آستانه قطع شدن قرار دارد، در زمان حادثه مسلح نبود؟ و آیا می دانستید شهید منوچهر شجاعیان در هنگامیکه اسلحه به همراه نداشت به ضرب گلوله شکارچی متخلف به شهادت رسید؟ که اگر این دو شهید و جانباز گرامی مسلح بودند شاید این اتفاقات تلخ رخ نمیداد.

البته اسماعیل کهرم پیش از این در اظهار نظر نسنجیده دیگری وزیر محترم بهداشت و درمان کشور را که از سوی هیئت دولت برای بررسی موضوع ریزگردها ماموریت داشت «نخود هر آش» خطاب کرده بودند که این موضوع موجب سرافکندگی رییس سازمان حفاظت محیط زیست گردید و این سازمان مجبور شد این اظهارات را نظر شخصی ایشان و خلاف مواضع سازمان اعلام کند.

متاسفانه برخی رسانه های خارجی و داخلی که صرفا سوار بر موج مسائل روز محیط زیست می شوند و حاضر نیستند برای تهیه یک گزارش خبری کوچکترین زحمتی به خود داده و در هر زمینه ای با متخصصین همان شاخه صحبت کنند، پس از وقوع هر رخداد مهمی در طبیعت کشور اعم از ریزگردها، خشک شدن تالاب ها، شکار و صید جانوران وحشی، شهادت محیط بانان، آلودگی هوای کلانشهرها، مدیریت پسماندها و … بلافاصله با دکتر اسماعیل کهرم تماس گرفته و با گرفتن یک مصاحبه از ایشان رسالت خبرنگاری و رسانه ای خود را به پایان می برند.

البته از آنجاییکه افراد در ابراز نظرات شخصی آزاد هستند، دکتر کهرم نیز مختار به ارائه هرگونه اظهار نظری در هر زمینه ای هستند اما از آنجاییکه ایشان بعنوان مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شده اند، متاسفانه برخی سخنان نسنجیده ایشان بعنوان موضع رسمی سازمان حفاظت محیط زیست تلقی شده و موجب تضعیف این سازمان می گردد.