نجات خرس قهوه ای گرفتار در تله سیمی در حاشیه پارک ملی کیاسر مازندران

گزارشی مبنی بر گرفتار شدن یک خرس درون تله سیمی در باغات روستای آغوز گله در حاشیه پارک ملی کیاسر در اختیار محیط زیست مازندران قرار گرفت.

ارسال کننده : نادر زندی

به دنبال دریافت این گزارش اکیپی از محیط بانان و کارشناسان، رییس پارک ملی کیاسر، دامپزشک و مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مازندران عازم منطقه مورد نظر شدند.

دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در این باره گفت: پس از اعزام به محل با خرس قهوه ای بالغی مواجه شدیم که درون یک تله سیمی گرفتار شده و مفتول فلزی از گردن حیوان عبور کرده و به دور کمر آن محکم شده بود.

دکتر اکرامی اظهار داشت: با استفاده از پرتاب دارت بیهوشی نسبت به بیهوش سازی خرس اقدام و سپس تله سیمی را از بین حیوان جدا نمودیم.

دکتر اکرامی گفت: معاینات گوناگون انجام شده نشان می داد که اندام حرکتی خرس کاملا بوده و دچار آسیب جدی نشده است.

بنابراین پس از نمونه گیری و نصب یک پلاک بر روی گوش، خرس بوسیله تزریق آنتی دوز از حالت بیهوشی خارج گردید.

خرس مذکور پس از خروج از حالت بیهوشی در سلامت کامل به سمت زیستگاه اصلی خود حرکت نموده و از دید نیروها خارج شد.

حیوان گرفتار شده یک خرس نر بالغ حدودا ۵ الیی ۶ ساله بود و به نظر می رسید حدود ۴۸ درون تله سیمی گرفتار بوده است.

تله های سیمی تله های بسیار محکمی هستند که معمولا بوسیله کشاورزان و باغداران جهت به دام انداختن خوک وحشی و جلوگیری از ورود آنها به مزارع کار گذاشته می شوند که به غیر از خوک موجب گرفتار شدن و آسیب جدی به انواع جانوران وحشی می شوند.

قطع شدن دست یک پلنگ در استان گلستان و مرگ پلنگی دیگر در منطقه سیاهکل لاهیجان در اثر گرفتار شدن در تله های سیمی طی سال های گذشته، همچنین گرفتار شدن خرس قهوه ای در الموت ، رودبار و هشترود مواردی از این دست هستند