متخلفینی که برای شکار جبیر اقدام به ساخت آبشخور کرده بودند، دستگیر شدند

 نیروهای یگان محیط زیست بندرلنگه حین گشت و کنترل در مناطق آزاد و سرکشی به چشمه های طبیعی در زیستگاه جبیر این شهرستان متوجه یک آبشخور مصنوعی و دست ساز شدند.رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندرلنگه در این باره گفت: محیط بانان که از وجود این آبشخور متعجب شده بودند به جست و جوی اطراف پرداخته و متوجه دو شکارچی متخلف شدند که درون کومه ای مخفی شده بودند

ارسال کننده : نادر زندی

سامان قاسمی اظهار داشت: محیط بانان جهت برخورد قانونی با متخلفین وارده عمل شده و آنان را از دورن کومه خارج و بازداشت نمودند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندرلنگه گفت: از متخلفین یک قبضه اسلحه خفیف دوربین دار غیرمجاز (قاچاق) و تعدادی فشنگ خفیف کشف و ضبط گردید.

به جهت اینکه محیط بانان دائما به چشمه های طبیعی در زیستگاه های جبیر سرکشی می کنند و شکارچیان نیز از این موضوع آگاه هستند، متخلفان جرات کمینکردن بر سر چشمه ها را ندارند.

به همین دلیل این گروه از شکارچیان متخلف یک آبشخور مصنوعی در مسیر تردد جبیرها به سمت چشمه طبیعی احداث کرده بودند تا جبیرهایی که برای نوشیدن آب به سمت چشمه حرکت می کنند با این آبشخور مواجه شده و همانجا آب بخورند.

متخلفان با فاصله کمی از آبشخور دست ساز، دورن حفره ای در دامنه یک تپه یک مخفیگاه (کومه) نیز احداث کرده و روی آن را با سنگ و شاخه درختان کاملا گوشانده بودند.

شکارچیان متخلف در این کومه مخفی شده بودند تا پس از حضور جبیرها بر سر آبشخور به سمت آنها شلیک کنند.

از میزان کم آب شیرین و عمق زیاد این آبشخور مشخص بود که صرفا جهت شکار جبیر احداث شده است، چراکه حتی پرندگان توانایی خوردن آب از آن را نداشتند.

…………………..مخفیگاه احداث شده توسط شکارچیان متخلف در فاصله کمی از آبشخور مصنوعی

در منطقه آزاد موسوم به کوه بستانه حدود ۲۰ الی ۳۰ جبیر زندگی می کنند. در صورتیکه محیط بانان کمی دیرتر متوجه حضور متخلفان در کومه شده بودند بطور حتم یک یا چند عدد از جبیرهای ارزشمند این منطقه از بین رفته بود.

مخفیگاه و آبشخور احداث شده توسط محیط بانان تخریب گردید تا مجددا قابل استفاده نباشد.

متخلفین پس از تشکیل پرونده با استناد به ماده ۱۵ قانون شکار و صید به جرم شروع به شکار جانوران وحشی و حمل سلاح غیرمجاز به مراجع قضایی معرفی شدند.

بر اساس بند الف ماده ۶ قانون «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» مصوب ۱۳۹۰/۶/۷ ، هر کس بطور غیرمجاز سلاح شکاری و یا مهمات آن را خریداری، نگهداری و یا حمل نماید به حبس از ۹۱ روز تا شش ماه و یا جزای نقدی تا سقف بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.

همچنین بر اساس ماده ۱۸ قانون فوق الذکر، کلیه سلاح، مهمات، اقلام و مواد کشف شده موضوع این قانون به موجب حکم دادگاه به نفع دولت (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) ضبط میشود