یک رودک (گورکن) بر اثر برخورد با خودرو در سپیدان فارس از بین رفت

 متاسفانه روز گذشته یک رودک معمولی بر اثر برخورد با خودرو در یکی از جاده های شهرستان سپیدان در استان فارس از بین رفت.آقای علی زراعت پیشه کارشناس محیط زیست و دبیر موسسه حیات وحش پارس در این باره گفت: لاشه این رودک در نزدیکی اتوبان نیمه کاره شیراز – اصفهان مشاهده گردید.

ارسال کننده : نادر زندی

گورکن ها (Meles Linnaeus) از اعضا خانواده راسوها هستند، دارای جثه ای به اندازه یک سگ متوسط بوده و وزنشان گاه تا ۳۴ کیلوگرم می رسد. کوچکترین گونه این خانواده نیز راسو می باشد.
برخی از گونه های این خانواده مانند سمور به راحتی از درخت بالا می روند و برخی مانند شنگ در آب زندگی می کنند. اغلب افراد این خانواده یک جفت غده توسعه یافته در ناحیه مخرجی دارند که تولید بوی آزار دهنده نموده و به عنوان وسیله دفاعی از آن استفاده می کنند. استخوان فک پایین در رودک ها از جمجمه جدا نمی شود.
از خانواده راسوها، رودک ها زندگی زیر زمینی داشته و عمدتا شبگرد هستند. تبحر این گونه در لانه سازی بی نظیر است به طوریکه رودک ها لانه ای به قطر حدود یک متر در عمق دو تا سه متری خاک ساخته و برای آن چند راه خروجی به طول تقریبی ۱۰ متر ایجاد می نمایند. این راهروها علاوه بر ایجاد امکان فرار از دست مهاجمین کارکرد تهویه ای نیز برای لانه مرکزی دارند.
رودک حیوان بسیار باهوش و پرجراتی است و در مقابل حمله حیوانات پرقدرتی مانند پلنگ از خود دفاع نموده و با استفاده از دندان ها و فک قوی خود در بدن مهاجمین زخم های عمیقی ایجاد می نماید.