افزایش تعداد مبتلایان به سرطان در تبریز بدلیل استنشاق نمک

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه از افزایش استنشاق نمک توسط مردم تبریز و همچنین افزایش تعداد مبتلایان به انواع مختلف سرطانهای پوست در منطقه خبر داد.

ارسال کننده : احسان فتاحی

daryacheye uromiyeh

 عیسی کلانتری در آیین کلنگ‌زنی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کلانشهر تبریز گفت: “در سال‌های گذشته، علی‌رغم کمبود منابع مالی سیاست‌های اسراف گونه در بخش آب به چشم می‌خورد ولی بعد از استقرار دولت تدبیر و امید و مسئولیت مهندس چیت چیان، این سیاست‌های غلط رفع شده است”.

وی با بیان اینکه در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، هیچ وزیری به اندازه مهندس چیت چیان به مسایل تخصصی حوزه آب در وزارت نیرو تسلط نداشته است، اظهار کرد: “بر اساس اعلام سازمان ملل متحد، هر کشوری که ۴۰ درصد منابع آبی تجدید پذیر خود را مصرف کند در آستانه بحران و خطرات عظیمی همچون خشکسالی قرار دارد”.

به گفته وی، ایران در حال حاضر، بیش از ۹۰ درصد منابع آبی تجدید پذیر خود را مصرف کرده است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به مصرف ۷۰ درصدی منابع آبی تجدیدپذیر در حوزه دریاچه ارومیه عنوان کرد: خشک شدن دریاچه، تقصیر دولتمردان گذشته و مردم است. دست به دست هم دادیم تا با خشک شدن دریاچه ارومیه، کشور را به کویر تبدیل کنیم.

کلانتری با اشاره به سخنان دیروز ریاست جمهوری اسلامی ایران، دکتر روحانی در شورای عالی اداری در استان آذربایجان‌غربی اضافه کرد: “احیای دریاچه ارومیه کماکان اولویت اول دولت تدبیر و امید است و تمامی دستگاه‌های اجرایی باید ستاد احیا را در رسیدن به اهداف خود و پیشبرد اجرایی طرح‌های مصوب دولت یاری کنند”.

به گفته این مقام مسئول، در سال‌های گذشته حق‌آبه دریاچه را گرفتند و در جاهای دیگری هزینه کردند.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی و نزولات جوی در ۲۰ سال گذشته بیش از ۱۸ درصد کاهش یافته است عنوان کرد: “خوشبختانه نسبت به مدت مشابه سال قبل، وضعیت دریاچه بهبود یافته و به سمت احیای کامل در حال حرکت است”.

وی با بیان اینکه در صورت خشک شدن دریاچه، شهر تبریز اولین قربانی این پدیده زیست محیطی خواهد بود ادامه داد: “بررسی‌ها نشان می‌دهد که فشار خون مردم تبریز در ماه‌های گذشته به دلیل افزایش استنشاق نمک بالا رفته و تعداد مبتلایان به انواع سرطان‌های پوست نیز در مناطق نزدیک به دریاچه به شدت افزایش پیدا کرده است”.

به گفته کلانتری، احیای کامل دریاچه ارومیه به اعتباری بالغ بر هفت میلیارد دلار سرمایه گذاری دولتی نیاز دارد و علی رغم محدودیت‌های مالی دولت در سال ۹۴، ۱۱۰۰میلیون تومان اعتبار به بخش‌های مختلف جهت احیای دریاچه تزریق شده است.

وی در ادامه سخنان خود گفت: “در سال‌جاری بنا به آخرین بررسی ها، بیش از ۲۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه توسط دولت به ستاد احیاء تخصیص خواهد یافت”.

کلانتری اظهار کرد: “سالانه باید سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه وارد شود که در حال حاضر این رقم، کمتر از ۹۰۰ میلیون متر مکعب است و در سال گذشته نیز ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه انتقال یافته است”.

وی گفت: “عده‌ای فکر می‌کنند که افزایش تراز آب دریاچه ارومیه ناشی از بارندگی‌های اخیر است ولی چنین نیست”.

کلانتری با بیان اینکه از این پس مشکلی در خصوص تزریق اعتبار به دریاچه وجود نخواهد داشت ابراز کرد: “خوشبختانه سیستم قضایی نیز در دو سال گذشته برخورد قانونی بسیار خوب و شدیدی با سوء استفاده کنندگان از آبهای بی صاحب داشته است و امیدواریم این سیاست با جدیت هرچه تمام استمرار یابد”.

وی گفت: “روحانی در مورد دریاچه ارومیه یک تصمیم استراتژیک گرفت. همه باید بدانیم که اگر دریاچه ارومیه خشک می‌شد و یا حتی خشک شود بیش از پنج میلیون نفر باید خانه و آشیانه و حتی منطقه زندگی خود را ترک کنند”.

وی با اشاره به دیدار خود با اقشار مختلف مردم و مسئولان استان اصفهان در مورد احیای زاینده رود تصریح کرد: “به مسئولان و مردم اصفهان بارها گفته‌ام که برای احیای زاینده رود باید همتی همچون همت مردم آذربایجان داشته باشند. طومار بنویسند، موضوعات را از امام جمعه و نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی و غیره پیگیر باشند. تا وقتی که مردم، خودشان نخواهند نباید انتظاری برای اقدامات دولتی در خصوص احیای زاینده رود داشت”.

مطالب مرتـبط