عامل زنده گیری هفت خارپشت به شش ماه حبس محکوم شد

چندی قبل نیروهای پلیس مبارزه با  مواد مخدر بردسکن نیمه های شب به یک خودروی سواری در جاده فرعی این شهرستان مشکوک شده و خودروی مذکور را متوقف نمودند.

ارسال کننده : نادر زندی

رییس اداره حفاظت محیط زیست بردسکن در این باره گفت: مامورین پلیس در جریان بازرسی از این خودرو متوجه تعدادی جانور شده و موضوع را به محیط زیست این شهرستان اطلاع دادند.

مهدی ذوالفقاری اظهار داشت: با حضور محیط بانان در محل، مامورین متوجه هفت عدد جوجه تیغی شدند، بنابراین راننده خودرو بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفت.

متخلف که از تهران به بردسکن سفر کرده بود مدعی شد در کارگاه محل کارش در تهران تعدادی موش و مار وجود دارد و برای مبارزه با آنها جوجه تیغی ها را زنده گیری کرده تا درون کارگاه رها کند. (البته به احتمال بسیار زیاد ادعای متهم دروغ بوده و جوجه تیغی ها برای فروش به عنوان حیوان خانگی در تهران زنده گیری شده بودند.)

متهم پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری بردسکن، دادگاه با توجه به گزارش مامورین محیط زیست و نیروی انتظامی، صورتجلسه کشف جانوران از خودروی متخلف، اعترافات وی و سایر محتویات پرونده، بزهکاری متهم را محرز و مسلم تشخیص داد.

بنابراین دادگاه متهم را با استناد به ماده ۱۰ قانون شکار و صید به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم نمود.

اما دادگاه با توجه به فقدان سابقه کیفری و اظهار ندامت و پشیمانی متهم، شش ماه حبس را مدت یک سال تعلیق نمود.

در صورتیکه متهم در طول مدت تعلیق حبس مرتکب یکی از جرائم عمدی موجب قصاص، دیه و یا تعزیر شوند، دادگاه قرار لغو تعلیق را صادر نموده و متهم مجازات تعیین شده (شش ماه حبس) و مجازات جرم جدید را همزمان می بایست تحمل نمایند.

همچنین متهم موظف شد هر دو هفته یک روز را با مراجعه به اداره محیط زیست در کلاس های آموزشی شرکت نموده و به انجام فعالیت در راستای حفظ محیط زیست بپردازد و اداره محیط زیست بردسکن نیز موظف شد پزارش مربوطه را به دادگاه ارائه نماید.

در صورت عدم رعایت دستورات فوق، مدت زمان تعلیق تمدید شده و یا قرار تعلیق لغو و متهم برای گذراندن دوران حبس روانه زندان خواهد شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بردسکن گفت: با توجه به اینکه هر هفت خارپشت کاملا سالم بودند آنها را که در انبار اداره تیمار و نگهداری می شدند در حیات پشت ادارهه که پوشش گیاهی مناسبی داشت رها نمودیم تا به زندگی عادی خود برگردند.

ذوالفقاری اظهار داشت: شش عدد از خارپشت ها بلافاصله محل را ترک نمودند از روز بعد متوجه شدیم یکی از آنها به محل انبار برگشته و محل را ترک نمی کند.

با دقت بیشتر متوجه شدیم خارپشت مذکور حامله بوده و بچه های خود را در همان محل انباری اداره به دنیا آورده است.

…………………………….بچه خارپشت های به دنیا آمده در انبار اداره محیط زیست

خارپشت مادر و بچه هایش تا هر زمان که لازم باشد در انبار اداره زندگی می کنند و پس از مدتی آنجا را ترک خواهند نمود