هشدار؛ ریزگردها این‌بار ارومیه را نشانه می‌روند

هجمه ریزگردها این بار مناطقی از شمال غربی کشور را هدف قرار داده، معضلی نوظهور برای این خطه که استمرار آن در آینده می تواند صدمات جبران ناپذیر و سنگینی را تحمیل کند.

ارسال کننده : احسان فتاحی

rizgard

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ریزگردها مدت هاست به دغدغه ای جدی در حوزه زیست محیطی کشور مبدل شده و این پدیده نامیمون باعث بروز دشواری ها و مشکلات بسیاری برای برخی از مناطق کشور شده است،پدیده ای که اگر چه همیشگی و مداوم نیست،اما بروز گاه و بی گاه آن،با چنان مخاطرات زیست محیطی،اقتصادی و آسیب های جسمی همراه است که بروز مقطعی آن نیز چالش ساز است.

خطه جنوبی کشور از مناطقی به شمار می رود که در طول سنوات گذشته،اخبار بسیاری را در این خصوص به خود اختصاص داده،که پیش از این در قالب گزارشاتی ،علل و عوامل تاثیرگذار در انتشار ریزگردها و تبعات و عوارض ناشی از این پدیده به تفصیل پرداخته شده است،اما این بار این ذرات ریز و مرموز از شمال غربی ایران و منطقه ای همچون ارومیه سر بر آورده است.

قریب به سه ماه است که پرواز ریزگردها بر فراز آسمان ارومیه باعث بروز مشکلات بسیاری شده و ذهن مردم و مسئولان را به خود درگیر ساخته است.

هفته گذشته هوای ارومیه بر اثر انتشار ریزگردهای مذکور در شرایط ناسالم قرار گرفت و طبق اظهار سعید موسوی، سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی میزان حجم ذرات گرد و غبار در حوالی ساعت ۱۱ صبح روز سه شنبه،هفتم اردیبهشت ماه،از مرز یک هزار و ۵۰۰ میکرو گرم بر متر مکعب نیز فراتر رفت که این عدد و رقم ده برابر بزرگتر از میزان معمول آن است و به واقع اثرات چنین وضعیتی برای بیماران قلبی،تنفسی و کودکان بسیار مخاطره آفرین است.

ارومیه صاحب طرح جامع کاهش آلودگی هوا می شود

ارومیه را نمی توان جزء شهرهای آلوده کشور قلمداد کرد، اما وضعیت ریزگردها و انتشار آن بر فراز این خطه از کشور و ناسالم شدن هوا باعث شده تا طبق اظهارات مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی،تدوین و تنظیم طرح جامع کاهش،مدنظر مسئولان ذیربط قرار گیرد،طرحی که احتمالا پس از تصویب به سرعت ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

ریزگردها و آلایندگی خودروها،اصلی ترین مسببان آلودگی هوای ارومیه

آنچنان که مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی در رسانه ها عنوان کرده،یکی از اصلی ترین عوامل آلودگی هوا،ریزگردهای دو و نیم و ۱۰میکرونی است که از کشورهای همسایه وارد ارومیه می شوند،میمهان ناخوانده ای که از مبدا عراق به سمت آذربایجان غربی حرکت می کنند.

وی می افزاید: “آلایندگی خودروها نیز از دیگر عوامل موثر در شیوع آلودگی هوای این شهرستان است،معضلی که در صورت عدم اتخاذ تدابیری سازنده برای رفع و مدیریت آن،آینده این منطقه ( ارومیه ) را با چالش های بیشتری همراه خواهد ساخت”.

وی البته به عوامل دیگری نیز اشاره می کند که به نوعی رگه هایی از ریشه های داخلی  این بحران را می توان در آن جستجو کرد، بیابانی شدن برخی از اراضی ارومیه،چرای بی رویه دام ها و به تبع تخریب پوشش گیاهی،از دیگر دلایل تاثیر گذار در بروز این بحران است.

عقب نشینی ساحل دریاچه ارومیه به دلیل خشکسالی های اخیر نیز مزید بر علت شده که چالش ریزگردها برای شهرستان مذکور آزار دهنده شود،خوشبختانه بارندگی ماه های اخیر تا حدودی  این معضل را در نواحی و نوار ساحلی دریاچه ارومیه مرتفع کرده اما چالش مورد اشاره همچنان با قطعیت،رفع و مدیریت نشده است.

رایزنی وزارت امور خارجه با کشورهای همسایه برای مالچ پاشی

با عنایت به عامل بروز انتشار ریزگردها در برخی از کشورهای همسایه همچون عراق،نقش وزارت امور خارجه در رفع و حل معضل مورد اشاره بسیار برجسته و حائز اهمیت است.

وزارتخانه مذکور و مسئولان ذیربط آن با توجه به مراودات و مناسبات خارجی و فرامرزی که از آن برخوردار هستند(بخصوص با کشورهای دوست و همسایه)، می تواتند در مدیریت و رفع معضل مذکور،بسیار نافذ و تاثیرگذار محسوب شوند.

افزایش دما در سال ۲۰۱۶ مشکلات ناشی از ریزگردها را تشدید می کند

آنچنان که عنوان شده افزایش اراضی بیابانی و خشکی دریاچه ارومیه به معضلی جدی تبدیل شده که با وجود نزولات آسمانی بسیار،باز هم نمی توان نسبت به این خطر بالقوه بی تفاوت بود.

از سوی دیگر پیش بینی های سازمان هواشناسی،موید گرم شدن زمین در سال ۲۰۱۶ است و به عقیده جواد جهانگیرزاده،نماینده مردم ارومیه در مجلس دهم تحقق این موضوع و مضافا بر آن ازدیاد ریزگردها،باعث می شود که در کنار شهروندان ساکن این استان فعالان حوزه کشاورزی ارومیه نیز با مشکلات بسیاری مواجه شوند.

از نظر جهانگیرزاده،احیای دریاچه ارومیه یکی از راهکارهای اصلی مدیریت این بحران است تا با اتکای به آن بتوان کنترل مطلوب ومنطقی ریزگردها را در این خطه از کشور اعمال و لحاظ کرد،اصلی حائز اهمیت که باید با ورود صاحبنظران امر و لحاظ کردن نظریات کارشناسی شده،سلامت زیست محیطی این خطه را به نحو مطلوبی حفظ کرد و از  ارومیه همچنان به عنوان شهری سالم در شمال غربی این مرز و بوم یاد کرد،امری دشوار که با همگرایی دستگاه های ذیربط دست یافتنی خواهد بود.