هشدار رئیس شورای شهر درباره غول‌های شنی

 هشدارها درخصوص وضعیت بحرانی معادن شن و ماسه جنوب غرب و غرب تهران روز به روز جدی‌تر می‌شود، آنچنان که دیروز چندین نهاد مسئول و نماینده مردم شهر تهران، از بی‌اعتنایی برخی دستگاه‌های مسئول نسبت به بحران این معادن ابراز نگرانی کردند.

ارسال کننده : نادر زندی

 به نقل از همشهری، مهدی چمران جلسه شورای شهر تهران را با این موضوع آغاز کرد و در این رابطه گفت: «متأسفانه موضوع معادن شن و ماسه در منطقه۱۸ به فراموشی سپرده شده است حال آنکه این معادن باید خیلی قبل‌تر تعطیل می‌شد. از این‌رو به استانداری، فرمانداری، وزارت صنایع و معادن و نیروی انتظامی هشدار می‌دهیم که هرچه زودتر اقدام به تعطیلی این معادن کنند که در غیراینصورت به روش‌های دیگر متوسل خواهیم شد.»
صحبت‌های رئیس شورای شهر تهران در حالی مطرح شد که صبح روز گذشته مدیرکل بهره‌برداری معادن وزارت صنعت هم به پای گودال‌های عمیق منطقه۱۸ پایتخت رفت و نسبت به اینکه هر لحظه امکان رخداد فاجعه در این محدوده وجود دارد، هشدار داد. همچنین دیروز جلسه‌ای در فرمانداری تهران در همین خصوص برگزار شد.
رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران که به درخواست وی این جلسه برگزار شده بود، گفت: «خروجی جلسه، اتفاق نظر برای توقف کامل هرگونه فعالیت در معادن شن و ماسه جنوب غرب پایتخت بود.» اینطور که وی اظهار کرد مقرر شده تا حاضران این جلسه و نمایندگانی از قوه قضاییه و دادگستری در مدت زمان یک هفته بازدیدی از این معادن داشته باشند و بعد از این بازدید، توقف این معادن در دستور کار شورای تامین استان تهران قرار گیرد.
به گفته حافظی با توجه به اینکه توقف فعالیت بهره‌برداران این معادن خواسته نهادها و دستگاه‌های مختلف است و برای این منظور نیز اقدامات حقوقی و قضایی انجام شده اما با قرار منع تعقیب مواجه شده‌اند. وی از دادگستری تهران درخواست کرد نسبت به جان و مال ساکنین حاشیه این معادن حساسیت بیشتری داشته باشد و افزود: «درصورت بروز هرگونه حادثه‌ای مسئولیتش بر عهده آنها خواهد بود.»
عباسعلی اقبالی زارچ، معاون وزیر صنعت هم در بازدیدش از گودهای منطقه۱۸ در نزدیکی محله خلیج‌فارس گفت:‌ «گودبرداری‌های صورت گرفته در معادن شن و ماسه جنوب غرب تهران غیرقانونی است. در چنین معادنی مجوز برداشت تنها برای ۲۵متر صادر می‌شود. اما طی سالیان گذشته عمق این معادن به‌دلیل برداشت غیراصولی و بی‌رویه به بیش از ۱۰۰متر رسیده است.
این در حالی است که چنین معادنی دقیقا در مجاورت رودخانه کن واقع شده‌اند و هر لحظه امکان انحراف مسیر رودخانه به سوی این گودال‌های بسیار عظیم وجود دارد.» به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اکنون مجوزهای بهره‌برداری این معادن تمام شده و تنها بحث واحدهای صنعتی آنها باقی‌مانده که باید تکلیف‌شان روشن شود. وی با بیان اینکه نگران ادامه فعالیت معادن است اعلام کرد که گزارشی را به نهادهای ذیصلاح و مافوق خود ارائه خواهد داد.
گفتنی است در این بازدید مصطفی سلیمی، شهردار منطقه۱۸ تهران نیز حضور داشت. وی ضمن ارائه گزارشی از پیگیری‌های پیشین مدیریت شهری برای توقف فعالیت معادن شن و ماسه گفت که وزش باد ذرات گردوغبار این معادن را با فضای ۴۰۰هکتاری به سمت نقاط مختلف تهران پراکنده می‌کند.
‌رئیس شورای شهر تهران هم در جلسه دیروز شورا به مشکلات گردوغبار معادن شن و ماسه اشاره کرد. چمران گفت: «اگر امروز به سبب شرایط جوی مشکلات این معادن فراموش شده است در روزهای آینده که مشکلات گردوغبار ناشی از این معادن جان شهروندان را به لبشان می‌رساند چگونه حل خواهد شد.» اینطور که وی عنوان کرد در همین بارندگی‌های اخیر فاصله رودخانه کن با این گودهایی که برداشته شده به ۳متر رسیده که اگر به این امر رسیدگی نشود خطر سیل یک‌تهدید بالقوه خواهد بود.