عاملین شکار قوچ و میش وحشی در پرور به یک سال حبس محکوم شدند

عاملین شکار قوچ و میش وحشی در پرور به یک سال حبس، جزای نقدی و مصادره اسلحه شکاری به نفع دولت محکوم شدند اواسط دیماه سال گذشته نیروهای یگان محیط زیست شهرستان مهدیشهر در استان سمنان حین گشت و کنترل در منطقه حفاظت شده پرور متوجه صدای شلیک گلوله در ارتفاعات شدند.

ارسال کننده : نادر زندی

 

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان مهدیشهر در این باره گفت: محیط بانان به ردزنی و جست و جو پرداخته و پس از مدتی یک خودروی پراید را مشاهده نمودند که قصد خروج از منطقه را داشت. مامورین مسیر جاده را مسدود و خودروی مذکور را مجبور به توقف نمودند.
عباس زارع اظهار داشت: سرنشینان خودرو ابتدا با تمرد از فرمان مامورین اجازه بازرسی از داخل اتومبیل را به محیط بانان نمی دادند اما در نهایت مامورین که وقوع جرم برایشان مشهود بود خودروی مذکور را تفتیش نمودند.
در بازرسی از داخل این خودرو لاشه یک قوچ و لاشه یک میش وحشی به همراه یک اسلحه گلوله زنی ۲۷۰ دوربین دار که جواز حمل آن متعلق به فرد دیگری غیر از افراد حاضر بود، دو دوربین چشمی، چاقو، اره و سایر ادوات شکار کشف و ضبط گردید.
در این رابطه سه متهم بازداشت شده و پس از اعتراف به شکار غیرمجاز یک قوچ و میک میش وحشی در ارتفاعات منطقه پرور جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی شدند.
در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری (جزائی) مهدیشهر، دادگاه با توجه به صورتجلسه تنظیم شده از طرف مامورین یگان محیط زیست، کشف لاشه شکار، اعترافات متخلفین و سایر محتویات پرونده، بزهکاری متهمین را محرز و مسلم تشخیص داد.
بنابراین دادگاه متهمین را به مجازات های زیر محکوم نمود:
متهم دیف اول:
پرداخت بیست میلیون ریال جزای نقدی بابت حمل سلاح شکاری متعلق به غیر
پرداخت بیست میلیون ریال جزای نقدی بابت حمل مهمات سلاح شکاری متعلق به غیر
تحمل سه سال حبس تعزیریابت شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده
متهم ردیف دوم:
پرداخت دو میلیون ریال جزای نقدی بابت مشارکت در شکار غیرمجاز و حمل لاشه شکار (کوله کشی)
متهم ردیف سوم:
دو میلیون ریال جزای نقدی از بابت مشارکت در شکار غیرمجاز و حمل لاشه شکار بوسیله خودروی شخصی
همچنین با رای دادگاه اسلحه گلوله زنی ۲۷۰ کشف شده که جواز آن متعلق به فرد دیگری بود و مهمات مربوطه به نفع دولت مصادره گردید.

اما دادگاه با توجه به شرایط متهم ردیف اول و عدم سابقه کیفری، مجازات حبس وی را به مدت دو سال تعلیق نمود.
در صورتیکه متهم ردیف اول در طول مدت تعلیق حبس مرتکب یکی از جرائم عمدی موجب قصاص، دیه و یا تعزیر شوند، دادگاه قرار لغو تعلیق را صادر نموده و متهم برای گذراندن دوران محکومیت خود روانه زندان خواهند شد.
همچنین بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک قوچ یا میش وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهمین می بایست مبلغ دویست میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت واریز نمایند