عاملین شکار دو بره آهو در خواف به جزای نقدی و یک سال حبس محکوم شدند

 اواسط تیرماه سال گذشته نیروهای پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان خواف حین گشت زنی شبانه به یک خودروی پراید که در محدوده دشت قلاورخانه از مسیر خاکی خارج و وارد جاده اصلی می شود مشکوک شده و ضمن متوقف نمودن خودرو به بازرسی از می پردازند.

ارسال کننده : نادر زندی

در جریان بازرسی از خودروی پراید لاشه دو بره آهو و یک قبضه اسلحه شکاری کشف و ضبط و سه نفر در این رابطه توسط نیروهای پلیس دستگیر شدند. پس از دستگیری متخلفین موضوع از طریق فرماندهی نیروی انتظامی به اداره محیط زیست شهرستان خواف گزارش شده و نیروهای یگان محیط زیست عازم محل مربوطه می شوند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست خواف در این باره گفت: متهمین شبانه به اداره محیط زیست منتقل شده و در جریان بازجویی ها اعتراف می کنند که یک آهوی ماده و دو بره اش را در دشت قلاورخانه تعقیب نموده و با اسلحه ساچمه زنی (ساچمه ریز) به سمت آنها شلیک کرده اند.
عباس طاهریان اظهار داشت: شکارچیان غیرمجاز اعتراف می کنند که پس از شلیک گلوله دو بره آهو زخمی شده و بروی زمین می افتند اما آهوی مادر فرار می کند.
با اعترافات صورت گرفته از سوی شکارچیان متخلف مشخص است که پس از شلیک با اسلحه ساچمه زنی بطور حتم تعدادی ساچمه نیز با آهوی مادر برخورد کرده و ماده آهو نیز زخمی شده است.
متهمین پس از یک شب بازداشت و تشکیل پرونده، صبح روز بعد به مراجع قضایی تحویل شده و با دستور بازپرس پرونده تا زمان رسیدگی به پرونده روانه زندان تربت حیدریه شدند.
در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری (جزائی) خواف، دادگاه با توجه به صورتجلسه تنظیم شده از طرف مامورین ستاد مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی و نیروهای یگان محیط زیست در مورد کشف لاشه دو آهو، اعترافات متخلفین و سایر محتویات پرونده، بزهکاری متهمین را محرز و مسلم تشخیص داد.
بنابراین دادگاه با استناد به ماده ۱۲ قانون شکار و صید متهمین ردیف اول و دوم را به پرداخت هجده میلیون ریال جزای نقدی محکوم نمود.
همچنین دادگاه متهم ردیف سوم را به دلیل دو مورد سابقه کیفری در مورد شکار غیرمجاز در سال های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۴ به تحمل یک سال حبس محکوم نمود.
همچنین متهمین می بایست با توجه به زمان وقوع جرم و نرخ قدیم ضرر و زیان قابل پرداخت، مبلغ چهل میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از کشتار غیر مجاز دو آهو (هر آهو به مبلغ بیست میلیون ریال) را به حساب دولت واریز نمایند.