رهاسازی آب سد کرخه به تالاب هورالعظیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان از رهاسازی آب سرریز شده سد کرخه به سمت تالاب هورالعظیم خبر داد.تالاب هورالعظیم به دلیل استخراج بی رویه نفت درحال نابودی است

ارسال کننده : نادر زندی

تالاب هورالعظیم به دلیل استخراج بی رویه نفت درحال نابودی است.

احمد لاهیجان زاده در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، گفت: با پیگیری اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان وهمکاری سازمان آب و برق این استان، تمام دریچه‌های مخزن شماره دو سد کرخه به روی مخزن شماره سه تالاب هورالعظیم باز شده و آب با دبی ۳۵ تا ۴۰ متر مکعب بر ثانیه به تالاب هورالعظیم منتقل می‌شود.
احمد لاهیجان زاده ابراز امیدواری کرد با روند آبگیری تالاب در دوسال آینده تمام مخازن و همچنین بخش‌های خشک شده تالاب هورالعظیم آبگیری شود.
به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، مخازن شماره یک و دو از تالاب هورالعظیم به طور کامل آب‌گیری شده و در حال حاضر مخزن شماره سه در حال آب‌گیری است.
مخزن شماره سه این تالاب که در حال حاضر در حال آبگیری از سد کرخه است، مساحت ۱۵ هزار هکتاری را در بر می‌گیرد و بر اساس گزارش‌ها تا کنون سه هزار هکتار از این مخزن آبگیری شده است.
تالاب هورالعظیم یا هویزه یکی از بزرگترین تالاب‌های ایران است که در مرز ایران و عراق واقع شده است و یک سوم آن، وسعتی به مساحت صد و ۱۸ هزار هکتار، در داخل مرزهای ایران قرار دارد.
این تالاب از دیر باز از حیث منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی و حائز اهمیت بوده است. با این حال سال‌هاست که به کل خشک شده و به یکی از منابع اصلی تولید گرد و غبار و طوفان شن در استان خوزستان بدل شده است.
از سال گذشته انتقال و رهاسازی آب از سدها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها به محیط زیست خشک ایران به استراتژی اصلی دولت یازدهم در برابر کم‌آبی و بیابان‌زایی در کشور بدل شده است.
دریاچه ارومیه نیز با رهاسازی همین آب سدها و رودخانه‌های اطراف کمی رونق یافته است. در حال حاضر نیز دولت سودای انتقال آب از دریاچه خزر به سمنان و فلات مرکزی ایران را در سر می‌پروراند. مسئله‌ای که مخالفت بسیاری از طرفداران محیط زیست در ایران را برانگیخته است.