مدیر پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی هشدار داد/ احتمال نابودی تمام رویشگاه زاگرسی طی دو سال آینده

فرستنده:حسین محمودی
مدیر پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی گفت: به دلیل وضعیت شکننده‌ای که در رویشگاه‌های زاگرسی کشور به وجود آمده،‌ اگر یک دوره خشکسالی حادث شود، در عرض دو سال تمام رویشگاه‌های زاگرسی کشور را از دست خواهیم داد.
شیرین ابوالقاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: در حال حاضر به دلیل شرایط به وجود آمده، وضعیت رویشگاه‌های زاگرسی را به تغییرات آب و هوایی سپرده‌ایم اما به طور کلی می‌توان گفت که روند نابودی این جنگل‌ها بسیار سریع است.

وی با بیان اینکه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری متولی اصلی حفاظت از عرصه‌های جنگلی و مرتعی است، افزود: در این منطقه علاوه بر رویشگاه‌های جنگلی، در زمینه مرتع هم دچار مشکل هستیم.

مدیر پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی افزود: تشکیل کارگروهی در شورای عالی حفاظت محیط زیست برای حفاظت و احیای جنگل‌های زاگرسی و هیرکانی کشور مصوب شده که با توجه به اینکه دکتر ابتکار در این شورا حضور دارند، تولی آن به سازمان حفاظت محیط زیست داده شده اما برای احیای این جنگل‌ها، باید هر دو دستگاه با یکدیگر همکاری کرده و هم‌افزایی بیشتری داشته باشند.

ابوالقاسمی با بیان اینکه اطلاعات تکنیکالی در سطح ملی در خصوص این جنگل‌ها در دست نیست، گفت: اگرچه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این جنگل‌ها در صورت ادامه روند فعلی و افزایش آفت زغالی بلوط بزودی نابود خواهند شد، اما با این حال ممکن است این اتفاق خیلی زودتر از زمانی که پیش‌بینی شده، صورت گیرد.