سطح آب دریاچه ارومیه همچنان 80 درصد زیر سطح استاندارد

فرستنده:حسین محمودی

20140208113206cb-درياچه اروميه 3

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تراز آب دریاچه ارومیه 80 درصد زیر سطح استاندارد است.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، فرهنگ قصریانی با اشاره به بارش برف شدید در منطقه، اظهار کرد: ضایعه‌ای که برای دریاچه ارومیه پیش آمده در عرض یک سال به وجود نیامده که با این بارش‌ها حل شود.
وی ادامه داد: ‌علاوه بر خشکسالی‌های اخیر که یکی از دلایل خشکیدگی پارک ملی ارومیه محسوب می‌شود، عملکرد مدیریتی دستگاه‌های مختلف اعم از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین اقدامات بخش خصوصی نیز در به وجود آمدن این ضایعه نقش بسیاری داشته است؛ به گونه‌ای که با وجود 15 سال کمبود بارندگی در حوزه آبخیز دریاچه، فشار دام، بهره‌برداری کشاورزی، حفر چاه‌های غیرمجاز و احداث جاده میان‌گذر شهید کلانتری که جریان طبیعی دریاچه را به هم زده است، شرایط را به مرز بحران رسانده است.
مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با این بارش‌ها، وضع دریاچه تنها به صورت موقت بهبود پیدا می‌کند، افزود: بعید می‌دانم با وجود بارش‌های فعلی، بتوانیم تالاب پایداری را در حوزه آبخیز ارومیه داشته باشیم.


قصریانی با بیان اینکه برای حل مشکل دریاچه ارومیه باید به سمت مدیریت چندگانه پیش برویم، افزود: باید به گونه‌ای عمل کنیم که همه سازمان‌ها در قبال احیای دریاچه ارومیه احساس مسؤلیت کنند و هر بخشی وظایف خود را به خوبی انجام دهد.
وی تعیین دکتر کلانتری به عنوان رئیس کمیته احیای دریاچه ارومیه را مهم‌ترین اقدام انجام شده در حال حاضر دانست و افزود: با صدور این حکم، مدیریت جامعی برای حل معضل دریاچه ارومیه خواهیم داشت.
مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ورود کارشناسان ژاپنی، آلمانی و هلندی به کشور برای حل بحران دریاچه ارومیه و این گفته که کارشناسان داخلی نمی‌توانند به تنهایی برای حل دریاچه ارومیه اقدام کنند، افزود: در کشور دانش کافی برای احیای این تالاب‌ وجود دارد اما اقدامات اجرایی باید به گونه‌ای انجام شود که با یکدیگر همسو بوده و به بهبود وضعیت این تالاب بینجامد.
وی ادامه داد: خوشبختانه در استان‌های همجوار دریاچه ارومیه، کمیته‌های جامعی زیر نظر استانداری‌ها، مسؤلیت‌ها را قبول کرده و کمیته‌هایی برای آغاز عملیات اجرایی تشکیل شده است که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.
قصریانی با بیان اینکه برنامه احیای دریاچه ارومیه حداقل یک برنامه پنج ساله است، افزود: امیدواریم بتوانیم با راهکارهایی که در اختیار کمیته احیای دریاچه ارومیه قرار گرفته، هر چه سریعتر این تالاب را به وضع قبلی‌اش بازگردانیم.