قطع درختان جنگل با نفت‌ پاشی در ريشه

 سودجويان با فعاليت‌هايي مانند نفت‌پاشي در ريشه درختان  موجب خشک شدن آنها مي‌شوند.

ارسال کننده : محمود نعیمی

جنگل يکي از بزرگ‌ترين مواهب طبيعي و خدادادي است که از ابتداي خلقت بشر تاکنون براي تامين رفاه و آسايش انسان و برطرف کردن انواع نيازمندي‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. به گزارش ايسنا، جنگل‌ها بزرگترين منبع آلي کره زمين هستند و موجب جلوگيري از آلودگي هوا و فرسايش در چرخه توليد مواد غذايي، چرخه آب‌هاي زيرزميني مي‌شوند. کميل بزرگي -کارشناس منابع طبيعي- در گفت‌و‌گو با ايسنا اظهار کرد: توليد چوب، ميوه، پوست و ديگر قسمت‌هاي دارويي گياهان جنگلي و تنوع زيستي و اطلاعات ژنتيکي مي‌تواند از مهم‌ترين منابع استفاده‌هاي مستقيم از جنگل باشد.
وي تصريح کرد: حفاظت از خاک، کنترل رسوبات و فرسايش خاک، تنظيم جريان و کيفيت آب از جمله کارکردهاي غيرمستقيم جنگل است.
اين کارشناس منابع طبيعي اقتصاد جنگل را بخشي از اقتصاد منابع طبيعي دانست گفت: جنگل‌ها توليد‌کننده محصولات غيرقابل تبديل به پول هستند که به وسيله اجتماع ارزش‌گذاري مي‌شود.
بزرگي با بيان اينکه درخت، کارخانه مولد چوب و محصول نهايي است، اظهار کرد: زماني‌ که درخت را برداشت مي‌کنيم پروسه توليد چوب متوقف مي‌شود و خاک و محيط به خطر مي‌افتند. اين کارشناس منابع طبيعي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در نظام سرمايه‌داري برروي محصولات چوبي جنگل قيمت‌گذاري مي‌شود. بزرگي با بيان اينکه از ديدگاه اجتماعي، جنگل علاوه بر ارزش محصولات چوبي، محصولات غير بازاري نيز دارد، اظهار کرد: حيات وحش و نقش حفاظتي جنگل از فرسايش آبي و بادي و تامين آب منابع زيرزميني از ديگر ارزش‌هاي جنگل است. وي تصريح کرد: اگر توسعه اقتصادي تنها بر مبناي توليد چوب باشد در مدت زمان کوتاه اين ذخيره حياتي روي کره زمين نابود مي‌شود.
اين پژوهشگر اقتصاد جنگل، فوايد اقتصادي جنگل‌هاي مازندران را ويژه دانست و گفت: به دليل ترکيب گونه‌هاي موجود در جنگل‌هاي مازندران، 60 درصد چوب حاصل از هر مترمکعب قابل استفاده در صنايع تخته فيبر، تخته خرده چوب و خمير کاغذ بوده و 40 درصد چوبي با کيفيت مناسب است که در صنايع تخته لايه، روکش و چوب بري استفاده مي‌شود. بزرگي افزود: جنگل‌هاي مازندران را مي‌توان يکي از مهم‌ترين منابع ثروت منطقه دانست که بدون ترديد ارزش اقتصادي آن از ديگر منابع طبيعي و معدني بيشتر است. کارشناس منايع طبيعي با بيان اينکه توليدات غيرچوبي جنگل‌هاي مازندران قابليت خوبي از نظر افزايش درآمدهاي اقتصادي و بهبود معيشت خانواده‌هاي فقير جنگل‌نشين دارد، اظهار کرد: جذب توريسم و جاذبه‌هاي گردشگري مي‌تواند سرمايه زيادي را به چرخه اقتصادي استان وارد کند و موجب ايجاد اشتغال شود. زينب فلاح يکي ديگر از کارشناسان منابع طبيعي در گفت‌و‌گو با ايسنا با بيان اينکه در حوزه اراضي جنگلي، نظارت‌ها به صورت دقيق انجام نمي‌شود، اظهار کرد: بي‌توجهي نظارت بر اراضي جنگلي موجب شدکه سودجويان با ابتکار عمل دست به قطع درختان بزنند.وي تصريح کرد: سودجويان دست به فعاليت‌هايي مي‌زنند تا بتوانند قانون را دور يا به نحوي از آن به نفع خود سوءاستفاده کنند.
اين کارشناسان منابع طبيعي، خاطرنشان کرد: برخي از سودجويان با فعاليت‌هايي مانند نفت‌پاشي در ريشه درختان يا انتشار بيماري در منطقه‌اي از جنگل موجب خشک شدن آنها مي‌شوند.
فلاح افزود: اين سوء استفاده‌کنندگان با اين بهانه که اين درختان خشک شده و نيازمند قطع شدن هستند از مراجع قانوني مجوز قطع درختان را مي‌گيرند.
وي با بيان اينکه ارزش اقتصادي جنگل فراتر از اعداد و ارقام است گفت: هرچند دور زدن قانون از سمت سودجويان مدتي است که با کارشناسي‌هاي انجام شده از موارد شناسايي شده است اما دليلي بر ضعف مديريت نظارت بر اراضي جنگلي نيست.