نیمی از جمعیت کل و بز بر اثر شیوع طاعون از بین رفت

بیش از نیمی از جمعیت کل و بز در پارک ملی خجیر بر اثر شیوع طاعون از بین رفت

ارسال کننده:دیانا تبریزی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): با توجه به مرگ حداقل ۵۶ کل و بز وحشی بر اثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) در پارک ملی خجیر طی هفته های اخیر و شمارش ۱۰۸ کل و بز پیش از شیوع بیماری در این منطقه، بنابراین تا این لحظه حداقل ۵۲ درصد جمعیت کل و بز در این منطقه از بین رفته است.
بر اثر شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) در بین حیات وحش پارک ملی خجیر در استان تهران تاکنون ۶۰ کل و بز و قوچ و میش وحشی طی هفته های اخیر تلف شده اند.
رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن تایید این مطلب گفت: بلافاصله پس از مشاهده اولین تلفات در بین حیات وحش پارک ملی خجیر، از لاشه جانوران وحشی در گونه ها و جنس های متفاوت نمونه برداری و جهت تعیین علت مرگ به اداره کل دامپزشکی استان تهران و موسسه رازی ارسال گردید.

…………تصویر: یکی از کل های وحشی تلف شده بر اثر بیماری ppr در پارک ملی خجیر طی روزهای اخیر
محمد کرمی اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی استان تهران پس از آزمایشات و بررسی های لازم طی نامه ای علت تلفات را ابتلا به ویروس بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) اعلام نموده است.
در جریان پایش های صورت گرفته در منطقه و بر طبق مشاهدات مامورین و کارشناسان تاکنون لاشه ۵۶ کل و بز وحشی و لاشه ۴ قوچ و میش وحشی مشاهده و به روش اصولی معدوم شده است.
سایر اقدامات لازم جهت جلوگیری از انتشار بیماری و مرگ و میز بیشتر بر طبق دستورالعمل های موجود توسط نیروهای اجرایی در منطقه در حال انجام است.
……………….معدوم سازی و سوزاندن لاشه کل های تلف شده توسط محیط بانان پارک ملی خجیر
خوشبختانه طی روزهای اخیر مورد جدیدی از تلفات در بین حیات وحش پارک ملی خجیر مشاهده نشده و به نظر می رسد مرگ و میر تلفات جانوران وحشی در این منطقه متوقف شده است.
حداقل ۵۲ درصد از جمعیت کل و بز وحشی در پارک ملی خجیر از بین رفت
به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، در جریان آخرین سرشماری صورت گرفته در پارک ملی خجیر در زمستان سال جاری (پیش از شیوع بیماری ppr) تعداد ۱۰۸ کل و بز وحشی در این پارک شمارش شده اند.
با توجه به مشاهده لاشه حداقل ۵۶ کل و بز وحشی در پارک ملی خجیر طی هفته های اخیر بنابراین تا این لحظه حداقل ۵۲ درصد جمعیت کل و بز در این منطقه بر اثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) از بین رفته است.
گونه جانوری غالب در پارک ملی خجیر و منطقه حفاظت شده جاجرود قوچ و میش وحشی با جمعیتی بالغ بر ۳ هزار راس می باشد و بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) تاثیر چندانی بر روی این گونه ندارد. در صورت معکوس بودن الگوی جمعیتی حیات وحش در این منطقه (معکوس بودن نسبت تعداد گوسفند وحشی و بز وحشی غالب بودن جمعیت بز وحشی) تاکنون بیش از هزار کل و بز وحشی در پارک ملی خجیر بر اثر این بیماری از بین رفته بودند.
……………….معدوم سازی و سوزاندن لاشه کل های تلف شده توسط محیط بانان پارک ملی خجیر
بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) صرفا از طریق دام اهلی به نشخوارکنندگان وحشی بخصوص کل و بز منتقل می شود.
واکسیناسیون دام اهلی در مقابل بیماری ها وظیفه سازمان دامپزشکی و کنترل ورود و خروج دام اهلی در حاشیه مناطق چهارگانه (مناطق آزاد و شکار ممنوع) جزو وظایف سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری است.
متاسفانه کوتاهی صورت گرفته در انجام وظایف مذکور بخصوص تامین واکسن و اکسیناسیون دام اهلی در حاشیه مناطق چهارگانه و زیستگاه های حیات وحش، طی دو سال اخیر منجر به تلفات گسترده و جبران ناپذیری در حیات وحش کشور شده است.