عامل شکار یک روباه

عامل شکار یک روباه در شهرستان ایذه دستگیر شد

ارسال کننده:نادر زندی


پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew):
 روز یکشنبه ۱۳۹۴/۱۱/۲۵ به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر تیر اندازی توسط یک چوپان در مناطق آزاد موسوه به الهک شهرستان ایذه، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان عازم منطقه مربوطه شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه در این باره گفت: محیط بانان پس از مدتی جست و جو چوپانی را مشاهده نمودند که یک روباه معمولی را شکار کرده بود.

عباس سلطانی اظهار داشت: مامورین جهت برخورد قانونی با متخلف وارد عمل شدند اما چوپان با مشاهده محیط بانان در کوه متواری شد.
مامورین که می دانستند چوپان مجبور است به سراغ گله خود بازگردد در کنار دامهای اهلی منتظر ماندند و چوپان نیز حوالی غروب مجبور شد خودش را به محیط بانان تسلیم کند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه گفت: از این متخلف لاشه یک روباه و یک اسلحه شکاری مجاز کشف و ضبط گردید.
متهم پس از تشکیل پرونده به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی به دادگاه معرفی گردید.
این چوپان متخلف در اعترافات ضد و نقیض، انگیزه خود را از شکار روباه ابتدا خطر روباه برای گوسفندانش و سپس استفاده درمانی اعضای بدن روباه عنوان نمود.
بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر روباه معمولی معادل هشت میلیون ریال تعیین شده است.
متهم علاوه بر پرداخت ضرر و زیان وارده به محیط زیست محیط زیست، در دادگاه به جرم صید و شکار غیرمجاز جانوران وحشی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۱ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد.
بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید، اسلحه ۲۷۰ و ادوات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.
مقام قضایی می تواند با استناد به ماده مذکور و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح کشف شده اقدام و دستور مصادره اسلحه های مربوطه به نفع دولت را صادر نماید
.