دفاع رئیس کمیسیون کشاورزی از اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از طرح  گفت: طرح مذکور مانع از تغییر غیرقانونی کاربری اراضی زراعی و باغی می‌شود.

ارسال کننده : محمود نعیمی

عباس رجائی در گفت وگو با خانه‌ملت انتقادات وارد شده به طرح اصلاح قانون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها را غیرکارشناسی خواند و گفت:‌ این طرح که به صورت اصل ۸۵ در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در حال بررسی است موضوع حفاظت از اراضی زراعی و باغ ها را در دستور کار دارد.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، درباره انتقادات مطرح شده از سوی سازمان جنگل ها به این طرح، تصریح کرد: طرح مذکور تنها به اراضی کشاورزی و باغ ها مربوط است و اراضی جنگلی و مراتع را شامل نمی‌شود. لذا طرح اصلاح قانون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها در حوزه اختیارات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیست.
رجائی با بیان اینکه طرح مذکور مانع تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی می‌شود، گفت: حساسیت بیش از حد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به طرح اصلاح قانون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها نادرست و نابه جاست و این طرح ارتباطی با سازمان جنگل ها ندارد.
این نماینده مردم در مجلس نهم، درباره موضوعات مطرح شده مبنی بر موافقت وزارت جهاد کشاورزی با این طرح و مخالفت سازمان جنگل ها، افزود: اگر مشکل یا اختلافی بین سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و وزارت جهاد کشاورزی است، مشکل از طرف وزراتخانه باید پیگیری و مرتفع شود.
اختلاف نظر وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها
خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن اشاره به اعتراضات گسترده جامعه دانشگاهی و نخبگان منابع طبیعی به طرح اصلاح قانون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، گفت: وزارت جهاد کشاورزی که باید مدافع و حامی مصالح جنگل‌ها باشد اکنون مواضعی خلاف سازمان جنگلها داشته و از طرح مذکور حمایت کرده است. در واقع این طرح ساختار تشکیلات کل منابع طبیعی را متزلزل و زمینه برای تصرف و تجاوز به اراضی ملی و طبیعی را باز می‌کند.
طرح اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی چیست؟
به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مورخ ۱۳۹۴/۹/۲۳ تقاضای اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی را بررسی نموده و با اصلاح این قانون با ۱۰۹ رای موافق ، ۳۷ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در صحن موافقت نمودند.
از آنجاییکه فرصت کوتاهی تا پایان این دوره از مجلس باقی مانده است این طرح با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی بررسی شده و پس از تنظیم متن نهایی مستقیما از کمیسیون مربوطه جهت تایید به شورای نگهبان ارجاع خواهد شد.
متاسفانه اصلاحات مد نظر در قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی اشکالات متعدد و بزرگی دارد که در صورت تصویب، تخریب و تصرفات گسترده ای را در اراضی ملی را به همراه دارد و در واقع تیشه به ریشه منابع طبیعی کشور خواهد زد.