گزارش جلسه ماهانه نمایندگی سوئیس

Picture2

در تاریخ ٢٣ فبروار سال ٢٠١٤ مصادف با ٤ اسفند سال ١٣٩٢ جلسه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران با حضور خانم آزاده رادبخت و آقایان محمد جاوید گوانی ,محمد احمدی , وحید بردانی ,آرمان وطن دوست ,حسین گرجی ,محمد رضا عبدللهی و محمود نوربخش برگزار شد.در این جلسه همچنین خانومها نازنین آقا سید ,میترا حقیقی آقایان احمد هوشمند,روح الله مرادی,حسین ضییفی و کمیته زنان و صدا و تصویر از طریق پالتاک حضور به هم رساندند.


آقای محمود نوربخش منشی جلسه در ساعت ١٧:٤٠ دقیقه بعد سلام وخوش آمد گویی خدمت شرکت کنندگان ، معرفی خودشان و خواندن ماده ۲۷اعلامیه جهانی حقوق بشر جلسه را رسما آغاز کردند سپس آقای محمد جاوید گوانی مسؤول جلسه با موضوع سازمانهای غیر دولتی و حقوق بشری به مناسبت نزدیکی به بیست و پنجمین اجلاس شورای حقوق بشر سخنرانی خود را آغاز کردند,در این سخنرانی ، ایشان به بررسی اصول و روشهایی که عمل به آنها در پی جویی موارد نقص به یک سازمان غیر دولتی کارایی میبخشد و اختیارات این سازمانها پرداختند,همچنین در مورد ساز و کار شکایات اعم از شکایات قابل رسیدگی و شرایط شاکیان از نکات قابل توجه این سخنرانی بود.آقای گوانی سپس درباره تنوع اختیارات سازمانهای غیر دولتی در مورد اقدام برای جبران انواع خسارات قربانیان نقص حقوق بشر توضیح دادند که در برخی از این سازمانها از طریق مختلفی از جمله سازو کار شکایات,میتوان هم زمینه حمایت موثرتر از حقوق شهروندان را فراهم کرد و هم نقایص دیگر نهادهای دولتی موجود را رفع کرد.

Picture4

سپس آقای محمد احمدی گزارشی تفصیلی ,آماری از نقص حقوق بشر در دی ماه سال ١٣٩٢ ارائه دادند,در این گزارش به نقض حقوق هم وطنان عزیز در حوزه های کارگری، اقلیت های مذهبی ، اقلیت های قومی ، زندانیان ، اصناف ، اندیشه و بیان ، فرهنگی ، زنان ، کودکان ،دانشجویان ،اعدام و محیط زیست اشاره شد که در طی آذر ماه ۳۸ زندانی در ایران اعدام شدند، ۸۲ نفر از دگر اندیشان بازداشت شدند و ۲۰ نفر نیز از سوی دادگاه انقلاب به ۱۵۵۴ ماه حبس محکوم شدند.همچنین در حوزه اقلیتهای مذهبی حداکثر ۳۱ و حداقل ۹ گزارش مورد پیش بینی بود که تعداد ۱۴ گزارش دریافت شد که بر این اساس تعداد ۱۹ مورد نقض حقوق برای ۳۶ نفر به ثبت رسید.از دیگر مواردی که در این گزارش به آن اشاره شد گزارشاتی بود که مورد انعکاس و توجه رسانه ها قرار گرفت. باز داشت مهندس حشمت الله طبرزدی ، سرقت و تفتیش از منزل خانواده ی نسرین ستوده ، وقوع یک حادثه آتشسوزی در یک واحد تولیدی پوشاک واقع در خیابان جمهوری تهران هم، دو کارگر زن بر اثر سقوط از ساختمان پنج طبقه کشته و یک کارگر زن نیز مصدوم شد نمونه ای از این گزارشات بودند همچنین آقای احمدی گزارشاتی که علیرغم اهمیت انعکاس چندانی نیافت را بیان نمودند . محکومیت “صابر مامدی” ٣٨ ساله، و “نظمین حیدری” ۴٠ ساله، دو شهروند اهل شهرستان سلماس به حبس ابد،انتقال احمد دانشپور مقدم زندانی سیاسی محکوم به اعدام در پی وخامت حال جسمی و با حالت بی هوشی به بهداری ، فشارها و تعطیل کردن کلیساهای کشورکه عمدتاً مسیحیان فارسی زبان در آن حضور دارند همچنین بستن کلیسای ساختمانی و رسمی پطرس مقدس در تهران ، فقدان آب گرم مناسب برای استحمام در زندان قرچک ورامین که مخصوص زنان زندانی میباشد، طی چند ماه گذشته بود. آب این محل حتی برای ۲۰ روز نیز به طور کامل قطع شده بود. این زندان حدود ۱۹۰۰ زندانی زن با جرایم مختلف را درخود جای داده است. آقای احمدی همچنین به چند رویداد مثبت که در ماه گذشته توسط فعالین حقوق بشر به ثبت رسیده است اشاره کرد که این گزارشات نیز خالی از لطف نیست: با رضایت خانواده ی مقتول، صفر شهروندی که ۸ سال پیش و در سن ۱۶ سالگی، در جریان یک دعوای ناموسی، “مهدی” را به قتل رسانده بود، از مجازات مرگ نجات یافت.

Picture3
همچنین حکم اعدام “هادی حسینی” و “صدیق محمدی”، دو تن از زندانیان اهل سنت زندان قزل حصار کرج، به دلیل اختلالات روانی توسط دیوان عالی کشور نقض شد و مجدداً مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین برخی از گزارشات با مستندات قانونی و حقوقی بررسی شد . به دلیل طولانی بودن این گزارش آقای محمد احمدی گزارش خود را در دو وقت و بعد از استراحتی هشت دقیقه ای ادامه دادند .

در انتها خانم آزاده رادبخت مقاله ایی در مورد زندانیان زن در ایران ارائه دادند و به تفسیر شرایط ناگوار زندانهای ایران و جو حاکم برآن را برشمردند,در این مقاله نیز همچنین به وضیت جسمی و روحی زندانیان اشاره شد.خانم رادبخت در بخشی از مقاله خود تاریخچه رواج تجاوز جنسی به زندانیان در نظام جمهوری . اسلامی ایران را بررسی نمودند خانم رادبخت در ادامه افزودند تجاوز ممکن است برای شکنجه و تخریب روحی و روانی زندانیان، و یا دلایل دیگر صورت پذیرفته باشد. با توجه به اینکه تجاوز جنسی آثار بسیار مخربی بر روحیه افراد مورد تجاوز قرار گرفته دارد و همچنین باعث شرمساری این افراد میشود، از اینرو تعداد کمی از زنده ماندگان این موارد حاضر شدهاند با رسانهها مصاحبه کنند.در چند برهه از تاریخ جمهوری اسلامی ایران، حکومت ایران متهم به تجاوز جنسی گسترده به زندانیان سیاسی شد. از جمله پیامدهاى تلخ دیگر زندانى شدن زنان آن است که زمانى که یک زن به دلیل ارتکاب جرمى زندانى می‏شود، لطماتى بیش از زندانى شدن یک مرد را تجربه میکند. نوعاً همسرش ازدواج می ‏کند و فرزندان این زن چون عملاً مادر ندارند، بیشتر به مفاسد اجتماعى روى میآورند.
ضمن آنکه زنان در زندان با انواع و اقسام جرایم آشنا میشوند و ممکن است امراض جسمی و روحی زیادی به آنان سرایت کند. اگر باز به میان جامعه و خانواده برگردند، بدون شک مشکلات اجتماعى بیشتر و تازه ‏ترى را با خود به ارمغان میآورند

در پایان آقای گوانی مسئول نمایندگی سوئیس در کانون دفاع از حقوق بشر در ایران با تشکر از حضارحاضر در جلسه و دوستانی که از طریق پالتاک با ما بودند، اعدامهای اخیر ایران را که با عکس العمل تمامی فعالان حقوق بشر همچنین سازمان حقوق بشر مواجه گشته محکوم کردند ایشان در ادامه به خبر چند روز گذشته مبنی بر دستگیری صد ها نفر از هموطنان آذری که به مناسبت روز جهانی زبان مادری به خیابان ها آمده بودند اشاره کرد ند . همچنین وضعیت آقای پیمان میلادی یکی از پناهجویان ایرانی که در ترکیه هستند را وخیم خوانده و از مجامع بین المللی وحقوق بشری در خواست کردند که به وضعیت پناهجویان ایرانی منجمله آقای پیمان میلادی رسیدگی شود. همچنین به خبر آزادی دو تن از اعضاء نمایندگی سوئیس در کانون دفاع از حقوق بشر در ایران به نامهای آقایان محمد احمدی ۱۰ روز و وحید بردانی ۳ ماه که بدلیل جواب منفی کشور سوئیس و عدم ترک خاک در زندان بودند و در این جلسه در کنار ما بودند اشاره شد
در پایان آقای محمود نور بخش با تشکر از همه عزیزانی که در این جلسه ما را همراهی کردند جلسه را به پایان بردند
گزارش از آزاده رادبخت