تاثیر آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان بر اقتصاد گیلان

فرستنده:حسین محمودی

13920417000031_PhotoA

زرجوب و گوهررود دو رودخانه مهم رشت که عنوان آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان را یدک می‌کشند تاثیر منفی بر اقتصاد گیلان دارند.
خبرگزاری فارس: تاثیر آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان بر اقتصاد گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، این شهر در کنار دو رودخانه بزرگ زرجوب و گوهررود شکل گرفته است، رودخانه‌هایی که روزگاری نه چندان دور دارای نشانه‌های زندگی و جذابیت بود.

این دو رودخانه روزگاری نه تنها برای تفریح بلکه تامین آب آشامیدنی، آبیاری کشاورزی، تولید برق، حمل و نقل، تهیه مواد غذایی و… مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما امروز تبدیل به آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان شدند به طوری که به ویژه در فصل گرما و تابستان بوی بد این آلودگی مشام هر رهگذری را آزار می‌دهد.

بر اساس مدارک تاریخی توسعه شهر بیش از نیم قرن از استقرار رودخانه‌های زرجوب و گوهررود در کالبد شهر رشت می‌گذرد و به عنوان رودخانه‌های داخل بافت شهری مطرح هستند.

رودخانه زرجوب در شرق شهرستان رشت جاری است و در سر راه رشت به قزوین، رشت به لاهیجان و رشت به پیربازار واقع است.

زرجوب از کوه‌های کم‌ارتفاع هزار مرز، نیزه‌سر، «جکلوندان و کچا» از حدود 25 کیلومتری جرشت سرچشمه می‌گیرد و پس از منطقه بهدان و چوماچا و طی 43 کیلومتر از بخش شرقی تالاب انزلی وارد می‌شود.

رودخانه زرجوب با متوسط حجم سالانه 4.173 میلیون متر مکعب یکی از منابع اصلی و مهم تامین آب تالاب انزلی است.

رودخانه گوهررود با 40 کیلومتر از ارتفاعات 700 متری کوه‌های سراوان و چوماچا سرچشمه می‌گیرد و پس از اتصال به رودخانه‌ زرجوب رودخانه پیربازار را تشکیل می‌دهد و به تالاب انزلی می‌ریزد.

گوهررود در داخل شهر رشت به رودخانه چمارسرا معروف است و از مسیرهای مسکونی مانند چمارسرا، منظریه، پارک‌های رازی و شهربازی قدس عبور می‌کند که در آلوده کردن این رودخانه نقش دارند.

*تاثیر آلودگی رودخانه‌های رشت بر اقتصاد گیلان

کارشناس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری گیلان در ارزیابی ابعاد کمی رودخانه‌های گوهررود و زرجوب اظهار کرد: رودخانه‌ گوهررود به لحاظ استقرار در مجاورت حوزه اکولوژیک تالاب عینک و همجواری با پارک قدس رشت و عرصه گسترده سبز و بکر جنگلی و وجود پهنه وسیع از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این رودخانه محسوب می‌شود.

جعفر وقاری، وجود فضای سبز خطی و حوزه‌های بازیافت پراکنده در پیرامون حریم رودخانه‌ گوهررود را از جمله مهم‌ترین فرصت‌های ایجاد فضای ورزشی پراکنده و فضای نمایشگاهی گل و گیاه دانست.

وی با بیان اینکه حوزه مداخله رودخانه زرجوب نسبت به گوهررود طولانی‌تر است، خاطرنشان کرد: همجواری با حوزه تجاری مرکز شهر و بافت قدیم و استقرار بافت توسعه جدید و باکیفیت مطلوب در مجاورت رودخانه از نکات برجسته و فرصت سرمایه‌گذاری است.

کارشناس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری گیلان، با اشاره به تاثیر آلودگی رودخانه‌های مذکور بر اقتصاد این استان تصریح کرد: متراکم شدن جمعیت و فعالیت‌ها منجر به افزایش مصرف آب و تولید زیاد فاضلاب و پساب شده است.

*آلودگی رودخانه‌ها در تالاب انزلی

وی افزود: مطالعات نشان می‌دهد که رودهای بخش غربی منطقه به ویژه رودهای منتهی به تالاب انزلی از جمله زرجوب و گوهررود که از شرق وارد تالاب می‌شود از آلوده‌ترین رودخانه‌ها هستند.

وقاری، هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری، سازمان آب و فاضلاب استان، استانداری، میراث فرهنگی و گردشگری گیلان، محیط زیست و نیروی انتظامی و… را در احیای دوباره رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود تاثیرگذار دانست.

وی خاطرنشان کرد: جلوگیری از ورود آب‌های سطحی خیابان‌های داخل شهر به همراه خود انواع زباله را به داخل رودخانه هدایت می‌کند می‌تواند در احیای دوباره رودخانه‌ها نقش مهمی داشته باشد.

به گفته این کارشناس در صورت تحقق آزادسازی مسیر رودخانه‌ها مزیت‌هایی مانند جلوگیری از خطرات سیل و کاهش بار آلودگی زباله و ایجاد فضای سبز ملموس می‌شود.

*قرارداد حدود 400 میلیون تومانی شورا و شهرداری رشت با شبکه باران

اعضای شورای شهر رشت میزان قرارداد شورا و شهرداری با صدا و سیمای مرکز گیلان را حدود 400 میلیون تومان اعلام کردند تا بتوانند برنامه‌های خود را به تصویر بکشند.

انعقاد غیرضروری این مبلغ که قرار است از جیب بیت‌المال هزینه شود یک‌ششم بودجه شورا و شهرداری را در برمی‌گیرد در حالیکه می‌شد با این مبلغ در دوران فعلی مشکلات اقتصادی بخشی از زندگی رودخانه‌های گوهررود و زرجوب را به آنها بازگرداند تا مردم به ویژه در فصل گرما و تابستان دچار مشکل نشوند و مسافران به جای لذت بردن از زیبایی‌های دو رودخانه مذکور از آنها فرار نکنند.