کشف تعداد زیاد انواع پرندگان وحشی

عملیات گسترده یگان محیط زیست خوزستان و کشف تعداد زیادی انواع پرندگان وحشی

ارسال کننده : ابوالفضل نعیمی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): طی هفته گذشته نیروهای یگان محیط زیست خوزستان عملیات گسترده ای را به منظور مقابله با تخلفات صید و شکار در این استان به اجرا گذاشتند. در این رابطه چندین متخلف دستگیر شده و تعداد زیادی لاشه انواع پرندگان مهاجر و ماهی کشف و ضبط گردید.
در همین رابطه روز جمعه ۹۴/۱۱/۲ نیروهای یگان محیط زیست استان خوزستان بوسیله سه دستگاه خودرو و ده نفر نیرو از سه نقطه وارد محدوده تالاب هورالعظیم شدند.
سرپرست یگان حفاظت محیط زیست خوزستان در این باره گفت: در جریان این عملیات سه دستگاه خودروی پراید توسط نیروهای یگان محیط زیست شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفت.
حسن آقاشیرمحمدی اظهار داشت: در نخستین مورد راننده یک دستگاه پراید پس از مدتی تعقیب و گریز توقف نموده و دو سرنشین آن خودرو را رها کرده به داخل آب پریده و متواری شدند.
در بازرسی از این خودرو لاشه ۱۶ عدد فلامینگو کشف و خودروی مذکور به پارکینگ منتقل گردید.
…………………………………..لاشه فلامینگوهای کشف شده از خودروی متخلفین
در این رابطه با شکایت اداره محیط زیست مالک خودرو به دادگاه معرفی شده است اما تا این لحظه برای رسیدگی به جرم و حتی برای تعیین تکلیف اتومبیل خود مراجعه ننموده است.
بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک فلامینگو معادل دوازده میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهم می بایست مبلغ ۱۹۲ میلیون ریال به حساب دولت واریز نماید.
در مورد دوم محیط بانان خوزستان یک خودروی پراید دیگر را متوقف نموده و به تفتیش آن مشغول شدند.
در جریان بازرسی از این خودرو لاشه ۵۱ عدد خوتکا و اردک سر سبز کشف و ضبط گردید.
سرپرست یگان حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در این رابطه یک متهم بازداشت شده و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی گردید.
حسن آقاشیرمحمدی اظهار داشت: همچنین مامورین خودروی دیگری را نیز تعقیب نمودند که راننده این خودرو با سرعت بسیار زیاد از جاده اصلی منحرف شده و موفق به فرار گردید.
سرنشینان این خودرو حین فرار یک گونی حاوی لاشه ۱۵ فلامینگو را از درون اتومبیل به بیرون پرتاب نمودند.
شماره پلاک خودروی متواری از سوی نیروهای محیط زیست ثبت و شکایتی در این رابطه در مراجع قضایی استان خوزستان مطرح شده است.
در همین روز (جمعه ۹۴/۱۱/۲) محیط بانان دو شکارچی متخلف را نیز در هورالعظیم دستگیر نمودند. از این متخلفین دو قبضه سلاح شکاری و لاشه دو باکلان کوچک کشف و ضبط و متهمین جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی شدند.
کلیه پرندگان کشف شده جهت فروش در بازار کیان شهر اهواز از تالاب هورالعظیم و بصورت غیر قانونی صید شده بودند.
همچنین در طول هفته گذشته محیط بانان خوزستان یک صیاد غیرمجاز را که با استفاده از موتور برق اقدام به صید گسترده ماهی در تالاب هورالعظیم کرده ود بازداشت نمودند.
از این متخلف تعداد ۵۰۰ عدد ماهی رودخانه ای کشف و ضبط و متهم پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی گردید.
استفاده از جریان برق از روش های غیر قانونی و غیر اخلاقی صید ماهی است که علاوه بر ماهیان موجب فلج نمودن سایر آبزیان نیز میگردد.
همچنین صید ماهی با استفاده از جریان برق برای خود صیادان و افراد حاضر در کنار جریان آب بسیار خطرناک بوده و ممکن است موجب برق گرفتگی و مرگ سایر افراد شود.
در ادامه نیروهای یگان محیط خوزستان پس از مدتی تحقیق و بررسی یکی از عوامل اصلی جمع آوری پرنده از محمیه ها (دامگاه ها) و انتقال آنها به بازار اهواز را شناسایی نمودند.
محیط بانان روز یکشنبه ۴ بهمن ساعت ۴ صبح به کمین متخلف مورد نشسته و خودروی وی را در ورودی شهر اهواز متوقف نمودند.
در بازرسی از خودروی این متخلف لاشه ۵۳ اردک بلوطی، ۲۲ چنگر، ۳ اردک کله سبز، ۳ طاووسک و ۲ چنگر نوک سرخ کشف و ضبط گردید. (تصویر فوق)
متهم پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی خوزستان معرفی گردید.
طی هفته های اخیر نیروهای یگان محیط زیست خوزستان تلاش های گسترده ای را به منظور مقابله با تخلفات شکار و صید به خصوص صید غیرمجاز پرندگان مهاجر در تالاب های این استان آغاز نموده اند