دریاچه طشک آبگیری ش

45 درصد دریاچه طشک آبگیری شد/ مهاجرت پرندگان به بختگان

ارسال کننده : سپیده نامور

زیستگاه تالاب بین المللی کمجان در  استان فارس

بارشها به نسبت مناسبی که در استان فارس صورت گرفته، زمینه جاری شدن آب را در برخی از تالابهای استان فراهم کرد.

تالاب بختگان این روزرها بالاخره بعد از چند سال رنگ و بوی آب را دید و مهارلو و طشک نیز تاحدی آبگیری شدند.

مدیر کل محیط زیست استان فارس با اشاره به آبگیری ۲۵درصدی دریاچه بختگان به خبرنگار مهر گفت: طی چند سال گذشته به دلیل خشک شدن این دریاچه خبری از مهاجرت پرندگان به بختگان نبود.

حمزه ولوی ادامه داد: طی چند سال گذشته فقط درنا که پرنده ای کنار آبزی و وابسته به اراضی حاشیه ای دریاچه است در اطراف بختگان دیده می شد اما طی چند روز گذشته با آبگیری دریاچه تعداد قابل توجهی پرنده به بختگان رفته اند.

وی با اشاره به اینکه سرشماری این پرندگان از امروز در استان فارس آغاز می شود، بیان کرد: در سالهای پرآبی حدود حدود ۲۰۰ گونه پرنده برای زمستان‌گذرانی از سیبری به بختگان می آمدند.

آبگیری ۴۵ درصدی طشک

مدیر کل محیط زیست استان فارس اظهار داشت: طی چند روز گذشته به دلیل آبگیری حدود ۲۵ درصد از دریاچه بختگان کورسوهای امید برای احیای این دریاچه به وجود آمد و با توجه به مهاجرت پرندگان انتظار می رود از نظر اکوسیستمی شرایط دریاچه نسبت به گذشته بهبود یابد.

ولوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آبگیری دریاچه طشک نیز بیان کرد: این دریاچه بر اساس آخرین آمار حدود ۴۵ درصد آبگیری شده است البته آبگیری این دریاچه در احیای بختگان نیز تاثیر زیادی دارد.

وی در خصوص دریاچه مهارلو نیز گفت: این در یاچه نیز بر اساس بررسی حدود ۶۰ درصد آبگیری شده و عمق آن نسبت به گذشته بیشتر شده است.

پریشان و کافتر همچنان خشکند

مدیر کل محیط زیست استان فارس با اظهار نگرانی از خشک بودن دریاچه پریشان و کافتر افزود: این دو دریاچه با وجود بارشهای مناسب اما همچنان خشک هستند و پیش بینی می شود که طی چند مدت آینده با بارشهای مناسبی که پیش بینی شده آبدار شوند.

وی در ادامه از برگزاری جلسه ای برای تعیین میزان حقابه بختگان خبر داد و بیان کرد: طی چند روز آینده جلسه ای با حضور دستگاه های ذی ربط برای اختصاص حقابه بختگان گرفته خواهد شد که بر این اساس میزان تخصیص حقابه پیگیری می شو