محقق بلژیکی هشدار داد: خطر میانگذر دریاچه اورمیه بیشتر از خطرات خشک شدن این دریاچه است

فرستنده:مسعود عاقبت اندیش

download

اؤیرنجی سسی: محقق و دانشمند بلژیکی گفت: خطر پیرامونی میانگذر دریاچه اورمیه به مراتب بیشتر از خطرات خشک شدن این دریاچه است.
به گزارش واحد رصد اخبار اؤیرنجی سسی، خانم سیسل بتمن روز سه شنبه در گفت و گویی، اظهار کرد: این میانگذر با فشار بر زمین های گلی اطراف دریاچه اورمیه، موجب نشست زمین می شود.
وی اضافه کرد: کوچک شدن سطح دریاچه نیز فرونشستی در منطقه ایجاد می کند که عواقب آن خطرناک تر از خشک شدن آن است.
بتمن افزود: خوشبختانه در همایشی که در اورمیه تشکیل شده هم دانشمندان و سیاستمداران حضور دارند و این جای خوشبختی است.


وی خاطرنشان کرد: تحقیقات گسترده ای باید در خصوص نجات دریاچه اورمیه صورت گیرد تا راهکار مناسبی ارایه شود و البته هنوز برای ارایه راهکار خیلی زود است.
بتمن گفت: با خشک شدن دریاچه اورمیه، استان های اطراف، کشاورزی و محیط زیست تحت تاثیر قرار می گیرند، از این رو باید مطالعات اساسی و پایه ای در این زمینه صورت گیرد.
وی افزود: برای یافتن راهکار ابتدا باید مساله زمین شناسی و اب شناختی مورد توجه قرار گیرد و با شبیه سازی نحوه خشک شدن دریاچه، سناریویی برای نجات ان نوشته شود.
۱۰ دانشمند و محقق چند ملیتی برای مشاوره درباره نجات دریاچه اورمیه درهمایشی که دراین شهر درحال برگزاری است، حضور یافته اند.
سه دانشمند امریکایی، سه دانشمند بلژیکی، سه دانشمند آلمانی و یک محقق ترکیه ای که در نجات دریاچه آرال در روسیه نیز نقش مشاوره ای داشتند، تیم ۱۰ نفره مشاوران خارجی را تشکیل می دهند.