لزوم ارائه راهکاری سریع جهت کنترل نمک‌های انباشته شده دریاچه ارومیه

فرستنده:حسین محمودی

3-1481

یک استاد دانشگاه یوتای امریکا گفت: با چنین کاهشی در میزان آب دریاچه ارومیه دیگر نمی‌توان منتظر بود و کاری نکرد.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارومیه، پرفسور وین وارتزباو در مراسم دیدار میهمانان خارجی کنگره بین‌الملی نجات دریاچه ارومیه با مقام عالی استان، افزود: دریاچه گریت سالت لیک امریکا نیز با مشکلات زیادی از جمله افزایش زیاد جیوه و کاهش آب مواجه شده است اما هیچ‌وقت آنجا شاهد چنین کاهش شدیدی در میزان آب نبودیم.

وی تصریح کرد: برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز دریاچه ارومیه برنامه بسیار خوبی است که در این مدت کوتاه مطالعه کردم اما برای آغاز اجرای آن خیلی منتظر بوده‌اید.

این استاد لیمنولوژی با بیان این که راهکارهایی مانند تغییر سیستم آبیاری زمان‌بر است، اظهار کرد: در شرایط فعلی باید به دنبال راهکاری سریع جهت کنترل نمک‌های انباشته شده باشیم چرا که با وزش بادهای شدید در آینده می‌تواند مشکلاتی بسیار جدی به همراه داشته باشد.

وارتزباو خاطرنشان کرد: جمعیتی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه زندگی می‌کند حدود 2.5 برابر جمعیت اطراف دریاچه سالت لیک امریکا است و همین مساله مدیریت کارآمد و جدی منابع آب را نشان می‌دهد.

یک استاد جغرافیای دانشگاه میشیگان غربی امریکا نیز در ادامه این مراسم با اشاره به این که سه موضوع در انتخاب راهکارهای نجات ارومیه باید مورد استفاده قرار بگیرد، گفت: مرحله‌بندی، انعطاف‌پذیری در انتخاب راهکار و توجه به شرایط در تصمیم‌گیری‌ها مسائلی هستند که در بحث احیای دریاچه ارومیه باید مورد توجه واقع شوند.

پروفسور فیلیپ میکلین تصریح کرد: اگر کسی بخواهد تمامی مشکل این دریاچه را با هم و به طور یکجا حل نماید قطعا به نتیجه مطلوب دست نخواهد یافت.