گزارش اجمالی محیط زیست

گزارش اجمالی محیط زیست در آذر ماه ۱۳۹۴

ارسال کننده: نادرزندی

در این ماه نیز همانند ماه‌های گذشته محیط زیست کشورمان مورد دست اندازی تعداد افرادی سود جوو قرار گرفت که با تلاش محیط بانان تعدادی از متخلفین دستگیر و به مراجع قضایی ارجاع داده شدند.ما سعی‌ می‌کنیم هر ماه گزارش کوتاهی از اتفاقاتی که در محیط زیست ایران رخ میدهد را برای شما بازگو کنیم.

این گزارش شامل ۵ بخش می‌باشد که در بخش اول :اقدامات محیط بانان قبل از اقدام به شکار در بخش دوم :بازداشت و دستگیری شکارچیان متخلف بخش سوم :کشفیات محیط بانان،بخش چهارم:دستگیری شکارچیان متخلف و ارجاع به مراجع قضایی و در بخش آخر خبر‌های دیگر محیط زیستی‌ را در این ماه بازگو می‌کنیم.

بخش اول:

در این ماه ۲ شکارچی متخلف در شهرستان بافق پیش از اقدام به شکار دستگیر شدند.

بخش دوم:

در این ماه عاملین شکار‌های :۱ کل وحشی در پارک ملی‌ قمیشلو ،۱ سیه گوش در نیشابور،۱ روباه در سنندج،۴ میش وحشی در مرز ایران و ترکمنستان،۱ پلنگ ایرانی‌ در منطقه جنگلی‌ لوه،۱ خوک وحشی در منطقه حفاظت شده بیجار،۱ قرقاول در شهرستان شفت،۱ شوکا یه ماده در مناطق جنگلی‌ نوشهر،۱ آهو در موته اصفهان،۱۰ فلامینگو در شاهرود،۱ قوچ وحشی در گرگان،۲ کل وحشی یکی‌ در پارک ملی‌ لار و دیگری در پارک ملی‌ دنا و یک سنجاب در بانه توسط محیط بانان دستگیر شدند.همچنین محیط بانان ۵ شکارچی متخلف در محمود آباد و ۳۲ شکارچی متخلف دیگر در عملیات مشترک محیط زیست گلستان و مازندران دستگیر کردند.

بخش سوم:

در این ماه محیط بانان اجزای بدن ۱۱ قوچ ،آهو و کل وحشی در جغتای،لاشه یک میش وحشی و دو اسلحه غیر مجاز در شهرستان سرخه،لاشه ۱۱ شغال ، یک کل وحشی و ۱۳ پرنده حمایت شده در بابلسر،نیم تنه یک آهو و یک قوچ وحشی در پارک ملی‌ بمو،محموله بزرگ قاچاق هوبره در شهرستان خواف و لاشه ۳۴ پرنده وحشی ،۲۲ اسلحه شکاری در میانکاله از جمله کشفیات محیط بانان در این ماه بوده است.

بخش چهارم:

در این ماه عاملین شکار‌های :یک گرگ خاکستری در تربت حیدریه به ۶ ماه زندان،۱ برّه میش وحشی در فیروزکوه به ۸ ماه زندان،۱ قوچ وحشی در فیروزکوه علاوه بر ۱۰ میلیون جریمه نقدی به ۹۱ روز زندان و قاچاقچی پرندگان شکاری در فریمان به ۶۱ ماه حبس محکوم شدند.

همچنین عاملین شکار‌های :۳ کل وحشی در خور و بیابانک،۲ کل وحشی یکی‌ در دنا و دیگری در بویر احمد ،۳ خوک وحشی در کامیاران به دادگاه معرفی‌ شدند.در ضمن شکارچی ۱ مرغابی وحشی در حاشیه پارک ملی‌ بمو به جزای نقدی ،لغو جواز حمل و مصادره اسلحه شکاری به نفع دولت و عامل ضرب و شتم محیط بان سیستان و بلوچستان به ۶ سال حبس ،پرداخت دیه،ابطال جواز حمل و مصادره اسلحه شکاری محکوم شدند.

در بخش آخر به خبر‌های دیگری که در این ماه به گوش رسید اشاره می‌کنیم:

در این ماه:

۱.هوای تهران در روز‌های ۲،۳،۷،۹،۱۹،۲۳،۲۵،۲۶،۲۸،۲۹،۳۰ آذر در شرایط ناا سالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

۲.اعلام آمدگی کمیسیون اجتماعی مجلس برای حل مشکلات سازمان محیط زیست.

۳.از بین رفتن ۱ کفتار و ۱ گرگ در اثر برخورد با خودرو در پناه گاه حیات وحش موته.

۴.تراز سطح آب دریاچه ارومیه ۱ سانتی متر نسبت به روز ۲ آبان افزایش یافت.

۵.مخالفت فراکسیون محیط زیست با انتقال آب از گلستان به نقاط دیگر.

۶.قلع و قمع شدن بیش از ۱۵۰۰ غاز وحشی در ۵ آذر ماه در فریدون کنار.

۷.فنس کشی‌ غیر قانونی‌ نیروهای نظامی به منظور تصرف بخشی از عرصه‌های پارک ملی‌ خجیر.

۸.محکوم شدن مالک یک واحد دامداری آلاینده در تربت حیدریه به تحمل ۶ ماه حبس.

۹.افزایش ۱.۵ درجه میانگین دمای زمین بر طبق گفته دبیر کّل سازمان ملل.

۱۰.کاهش شدید تراز آب دریای خزر در سال آبی ۹۳-۹۴ که نسبت به سال قبل ۲۲ سانتی متر و نسبت به ۲ سال قبل ۳۰ سانتی متر کاهش داشته است.

۱۱.توافق نهائی مبارزه با تغیرات آب و هوایی در پاریس به تصویب نمایندگان ۱۹۵ کشور جهان رسید.

۱۲.سه‌ محیط بان خوزستانی در جریان درگیری مسلحانه با شکارچیان متخلف مجروح شدند.

۱۳.محیط بانان پارک ملی‌ دنا ۳ شکارچی متخلف را از مرگ حتمی نجات دادند.

۱۴.یک شکارچی متخلف در جریان درگیری مسلحانه با محیط بانان قزوین هدف گلوله قرار گرفت.

۱۵.و در آخر یک صد متر مربع از اراضی پارک ملی‌ خجیر رفع تصرف و بنای احداث شده تخریب گردید.