پایگاه خبری دیده بان محیط زیست

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران

 ارسال کننده:نادر زندی
به دنبال دریافت اطلاعاتی مبنی بر فعالیت یک کارگاه مخفی و غیر قانونی تاکسیدرمی جانوران وحشی در بابلسر، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان به تحقیق در این رابطه مشغول شدند.
رئیس اداره محیط زیست بابلسر در این باره گفت: محیط بانان پس از مدتی تحقیق و بررسی میدانی، از فعالیت های مجرمانه صاحب کارگاه اطمینان یافته و سپس موضوع را با مقام قضایی هماهنگ نمودند.
ناصر کیایی اظهار داشت: نیروهای محیط زیست پس از هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی به همراه مامورین نیروی انتظامی وارد کارگاه مذکور شده و به تفتیش این مکان پرداختند.

در بازرسی از این مکان لاشه ۱۱ شغال، ۸ بوتیمار، ۲ حواصیل سفید، ۳ حواصیل خاکستری و لاشه یک کل وحشی کشف و ضبط گردید.
در این رابطه یک متهم بازداشت شده و پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.
متهم پس از دستگیری با نیروهای محیط زیست همکاری نموده و هویت شکارچی کل وحشی را نیز در اختیار محیط بانان گذاشت.
متهم طی تماس تلفنی با شکارچی کل وحشی در محل کارگاه تاکسیدرمی قرار سوری گذاشته و شکارچی متخلف پس از حضور در محل، توسط نیروهای محیط زیست دستگیر شد.
هم اکنون پرونده هر دو متخلف در مراجع قضایی در جریان می باشد.
بر اساس ماده ۱۰ قانون شکار و صید و ماده ۳۱ آیین نامه اجرایی قانون مذکور، حمل، عرضه، نگهداری، صدور و فروش جانوران وحشی زنده یا کشته و یا اجزای آنها بدون کسب پروانه از سازمان محیط زیست جرم محسوب می شود و هرکس مرتکب اعمال فوق شود به حبس از یک ماه تا شش ماه و یا جزای نقدی تا سقف یک میلیون ریال محکوم خواهد شد.
همچنین میزان ضرر و زیان وارده محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز گونه های جانوری کشف شده در این گارگاه بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، معادل ۱۸۸,۵۰۰,۰۰۰ ریال تعیین شده است که متهمین می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نمایند
.