توضیحات اداره کل حفاظت محیط زیست

توضیحات اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص یک گزارش ۲۹ آذر ۱۳۹۴
ارسال کننده: محمود نعیمی
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال انتشار گزارشی با عنوان «صید غیر قانونی و خرید و فروش علنی انواع پرندگان وحشی در خوزستان ادامه دارد» اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان اقدام به انتشار جوابیه ای نموده است که عینا بشرح زیر منعکس می گردد:
احتراماً در پاسخ مطالب چاپ شده در پایگاه خبری دیده بان با موضوع ((صید غیر قانونی و خرید و فروش علنی انواع پرندگان وحشی در خوزستان ادامه دارد)) جوابیه این اداره کل جهت روشن شدن افکار عمومی به حضور ارسال می گردد.

خواهشمند است دستور فرمایید تا مطالب در سایت قرار گیرد. به اطلاع خوانندگان و دوستداران محیط زیست می رساند درج این خبر که هر روز صبح لاشه صدها پرنده مهاجر از گونه های مختلف اعم از حمایت شده و غیره در بازار شهرهای شادگان و اهواز فارغ از هرگونه برخورد و نظارتی از طرف اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان و در فاصله کمى از این اداره به فروش می رسند؛ کذب محض بوده چرا که محیط بانان خوزستان همواره در راه حفاظت از انفال و زیست بوم استان از کوچکترین حادثه چشم پوشی ننموده اند و گواه آن همین مجروحین و مصدومین محیط بان خوزستان که در برخورد با متخلفین شکار و صید بالاترین آمار جان فشانی را در راه حفاظت از محیط زیست بخود اختصاص داده اند، می باشد.
درج این تصاویر توسط شخصی صورت می گیرد که خود را دوستدار  و فعال محیط زیست می نامد و برای فریب افکار عمومی تصاویر آرشیوی با قدمت چند ساله صید با سم را به نمایش می گذارد. باید گفت که در اکثر موارد متخلفین دستگیر و به مراجعه قضایی معرفی شده اند  و اگر این حوادث مربوط به زمان حال بوده چرا این دوستدار و فعال محیط زیست، گزارش و تصاویر را به اداره کل محیط زیست استان ارائه نداده اند تا برابر قانون با متخلفین برخورد شود.
در بخش دیگری از مطالب، درج شده که ((شیوه غیر اخلاقى صید بوسیله مسموم کردن پرندگان، باعث کاهش چشمگیر جمعیت انواع پرندگان استان خوزستان شده است)). بنابر تایید تمام روسای واحدهای تابعه محیط زیست خوزستان در شش ماه گذشته هیچگونه گزارشی از سم ریزی و صید پرندگان با این شیوه غیر اخلاقی گزارش نشده و تنها مورد گزارش شده مربوط به فروردین ۹۴ بوده که این اداره کل بواسطه صداقت در اطلاع رسانی در همان زمان خبر را منتشر نموده که در سایت دیدi بان محیط زیست نیز به همان تاریخ چاپ گردیده است.
ضمناً خاطر نشان می سازد که از ابتدای سال تاکنون محیط بانان این اداره کل موفق به دستگیری  ۵۰۸ نفر متخلف شکار و صید شده اند و همه متخلفین جهت پیگیری مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی گردیده اند که نشان از اقتدار این اداره در برخورد با متخلفین دارد.
با امعان نظر به مشکلات موجود در حوزه محیط زیست، درج مطالبی این گونه که تنها با اهداف غرض ورزانه شخصی انجام می شود نه تنها کمکی به حفاظت از محیط زیست نمی نماید بلکه باعث دلسردی زحمتکشان عرصه محیط زیست می گردد. کسانی که جان خود را در راه حفاظت از زیست بوم منطقه به خطر انداخته و در این راه بدون کوچکترین چشم داشتی و به واسطه علاقه به محیط زیست از هیچ گونه جانفشانی دریغ نکرده اند.