عاملین شکار غیرمجاز

عاملین شکار غیرمجاز یک کل وحشی در پارک ملی دنا دستگیر شدند

ارسال کننده: محمود نعیمی
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز جمعه ۹۴/۹/۲۷ نیروهای یگان محیط زیست پارک ملی دنا حین گشت و کنترل متوجه حضور سه شکارچی متخلف در ارتفاعات پارک شدند.
رییس پارک ملی دنا در این باره گفت: محیط بانان جهت برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شدند اما شکارچیان بدون توجه به فرمان ایست محیط بانان اقدام به فرار نمودند.
نجفعلی رجب زاده اظهار داشت: محیط بانان به تعقیب متخلفین پرداخته و یک نفر از آنان را را که مسلح بود بازداشت نمودند اما دو شکارچی دیگر با استفاده از تاریکی شب متواری شدند.
در بازرسی از شکارچی متخلف لاشه یک بز وحشی به همراه یک اسلحه شکاری دولول و دو قطار فشنگ حاوی ۴۱ عدد فشنگ چهارپاره (فشنگ غیرمجاز مخصوص شکار پستانداران بزرگ جثه) و یک چاقو کشف و ضبط گردید.

نجفعلی رجب زاده گفت: متهم دستگیر شده به همراه پرونده تشکیل شده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.
روز گذشته (شنبه) نیز یکی از متخلفین فراری خود را به دادگاه معرفی نمود اما نفر سوم همچنان متواری است.
بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک کل وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است که متهمین می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نماید.
همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی در محدوده پارک ملی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۳ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و هشتصد هزار ریال تا ۲۰ میلیون ریال محکوم خواهند شد.
بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید اسلحه و ادوات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.
مقام قضایی می تواند با استناد به ماده مذکور و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح های کشف شده اقدام و دستور مصادره اسلحه های مربوطه به نفع دولت را صادر نماید.