هشدار جدی کارشناسان؛ در ایران

هشدار جدی کارشناسان؛ در ایران قحطی خواهد شد

ارسال کننده:محمود نعیمی
هشداردرباره تخریب خاک‌های حاصلخیز/۲۰سال دیگر درایران قحطی می‌شود‌
رئیس انجمن علوم خاک کشور با بیان اینکه سالانه حداقل ۱۰ هزار هکتار اراضی حاصلخیز کشاورزی به سایر کاربری‌ها تبدیل می‌شود، گفت: در صورت ادامه روند فعلی، ۲۰ سال بعد در ایران قحطی خواهد شد.
منوچهر گرجی در گفتگو با مهر با بیان اینکه از ۱۶۵ میلیون هکتار وسعت کشور تنها ۱۸.۵ میلیون هکتار آن در طول تاریخ بشر توانسته در کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد، اظهارداشت: از این میزان تنها ۱.۳ میلیون هکتار خاک‌های درجه یک حاصل‌خیز و بقیه شامل خاک‌های درجه دو، سه و چهار با کیفیت پایین هستند.
وی با اشاره به اینکه میزان خاک‌های حاصلخیز کشور به شدت در حال کاهش است، گفت: سالانه حداقل ۱۰ هزار هکتار اراضی حاصلخیز کشاورزی به سایر کاربری‌های مسکونی، شهری، صنعتی و غیره تبدیل می‌شود، ضمن اینکه این عدد در برخی نقاط تا ۳۰ هزار هکتار هم برآورد شده است.
گرجی با بیان اینکه خانه، کارگاه، کارخانه و شهرک صنعتی باید جایی که خاک حاصلخیز ندارد، ساخته شود، افزود: این یک فاجعه است که دارد رخ می‌دهد و در صورت ادامه روند فعلی، ۲۰ سال بعد در ایران قحطی خواهد شد.
رئیس انجمن علوم خاک کشور ضمن ابزار نگرانی شدید از مشکلاتی که در پی این اقدام به وجود خواهد آمد، اضافه کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند، امنیت غذایی کشور دچار مشکل خواهد شد، بنابراین مسئولان باید به طور جدی مانع این کار شوند و نباید به هیچ متخلفی در این زمینه رحم شود.