لاشه یک سیاهگوش در فریدونشهر

 ارسال کننده:محمود نعیمی
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): دو روز قبل لاشه یک سیاهگوش در شهرستان فریدونشهر در غرب استان اصفهان مشاهده گردید.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان در این باره گفت: پس از دریافت این گزارش کارشناسان محیط زیست اصفهان در محل حاضر شده و به بررسی موضوع مشغول پرداختند.
……………………لاشه مربوط به یک سیاهگوش، در شهرستان فریدونشهر در غرب استان اصفهان
دکتر سعید یوسف پور اظهار داشت: علت مرگ این سیاهگوش در دست بررسی است اما با توجه به شرایط ظاهریازجمله سن بالا، ناسالم بودن دندان ها و لاغری مفرط، احتمال مرگ جانور بر اثر عوامل طبیعی و ناتوانی در تهیه غذا وجود دارد.

تا پیش از این هیچ مورد مستندی از حضور سیاهگوش در اصفهان گزارش نشده بود و این نخستین گزارش مستند از حضور سیاهگوش در این استان به شمار می رود.
با مشاهده لاشه سیاهگوش در فریدونشهر، تاکنون به غیر از گربه جنگلی حضور هفت گونه از هشت گونه گربه سان موجود در کشور در استان اصفهان به ثبت رسیده است.
سیاهگوش یکی از ۸ گربه سان وحشی ایران و بسیار نادر و کمیاب می باشد. موارد مشاهده سایر گربه سانان وحشی ایران ازجمله پلنگ و حتی یوزپلنگ به مراتب بیشتر از سیاهگوش است بطوریکه آخرین گزارش مستند از مشاهده سیاهگوش زنده در طبیعت کشور به اسفندماه سال ۱۳۹۳ در شهرستان طالقان باز می گردد. (لینک مرتبط)
سیاهگوش جثه نسبتا درشتی دارد و از گربه وحشی بزرگتر است، بطوریکه گاهی توسط افراد محلی با پلنگ اشتباه گرفته می شود. از مشخصات بارز این گونه علاوه بر خال های روی پوست، موهای سیاه بلند در انتهای گوش ها می باشد.
جمعیت این گونه بر اثر کاهش طعمه و تخریب زیستگاه ها در بسیاری از عرصه های طبیعی کشور از بین رفته و یا با کاهش چشمگیری روبرو شده است.