فعالان مدنی طی نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار توقف آبگیری سد داریان شدند

ارسال کننده نادر زندی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew):
 به نقل از ایسنا، قریب به سه هزار نفر از فعالان محیط زیستی، مدنی، سیاسی، اقتصادی، شخصیت‌های دینی، علمی، آکادمیک و نخبه استان‌های کردستان و کرمانشاه، طی نامه‌ای به رئیس جمهور، خواستار جلوگیری از نابودی «چشمه بل» و توقف آبگیری سد داریان شدند.
متن کامل این نامه بشرح زیر است:
«جناب آقای دکتر حسن روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
احتراماً با استناد به اصول هشتم، پنجاهم، یک‌صد و سیزدهم و یک‌صد و بیست و یکم از قانون اساسی به استحضار می‌رساند؛ لزوم توجه به مقوله محیط زیست و حفاظت از آن از خواست‌های اصلی شهروندان و نیاز اصلی جامعه‌ی امروز ما را تشکیل می‌دهد، به نحوی که مقام معظم رهبری نیز بر ضرورت رسیدگی به مباحث آن را کراراً مورد تاکید قرار داده‌اند، از دیگر سو زنگ‌های خطر جهانی هر روز برای ساکنان زمین به صدا در می‌آید تا میراث‌های عظیم و ارزشمند طبیعی و بشری در حوزه‌ی محیط زیست حفظ و برای نسل‌های بشری تداوم یابد.
در این راستا دولت شما که شعار تدبیر و امید را سرلوحه‌ی عملکرد خود قرار داده است بر رعایت امورات زیست محیطی تأکیدات زیادی نموده است، همان‌طور که استحضار دارید منطقه‌ی هورامان (اورامانات) به دلیل دارا بودن آبشارها و چشمه‌ها و کوه‌های مرتفع و گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری به عنوان یکی از پتانسیل‌های جذب گردشگران داخلی و خارجی مبدل گشته است. مردم استان‌های کرمانشاه و کردستان با امیدواری به اعتدال و مشاهده‌ی مشارکت حضرتعالی در حل مشکلات منطقه با دلگرمی فراوان به پای صندوق‌های رای رفته و کلید تدبیر و امید را برای گشودن درهای توسعه و رونق منطقه انتخاب نمودند.
اما علیرغم سپری شدن قریب به سه سال از فعالیت دولت اعتدال، شواهد و قرائن حکایت از کم عطوفتی وزارت نیرو و برخی از سیاست‌گذاران دولت تدبیر و امید در این منطقه در حراست و حفاظت از آثار طبیعی زیست محیطی دارد. با آبگیری سد بد مطالعه شده داریان دومین چشمه‌ی آب معدنی جهان و بزرگترین چشمه کارستی در خاورمیانه بنام چشمه بل که در سال ۱۳۸۸ به شماره‌ی ۶۴ در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت رسیده است، در زیر ۱۰۹ متر ستون آب برای همیشه نابود می‌شود.

بنا به فرموده مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) در سفر تاریخی به کردستان، این دیار را استانی فرهنگی خطاب فرمودند. منابع آب شرب کارستی ناب و چشمه‌های بزرگ در این منطقه است که سبب به وجود آمدن مظاهر تمدن و سکونتگاه‌های متعدد با بافت اجتماعی منحصر به فرد در اورامانات گردیده است. چشمه بل یکی از مهم‌ترین نمادهای فرهنگی، تاریخی، آیینی و زیست محیطی می‌باشد که در مجاورت بقعه تاریخی و مبارکه امام‌زاده عبیدالله(ع) برادر امام رضا(ع) می‌باشد که به لحاظ فرهنگی به قداست خاص آن افزوده است و بخشی لا ینفک از تمدن و شناسنامه فرهنگی هورامان با تاریخ ۴۰ هزار ساله ما قبل پارینه سنگی می‌باشد که خود دارای شرایط با ارزش جهانی برای ثبت در یونسکو را برخوردار است. نابودی این چشمه که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نماد فرهنگی تاریخی ایران اسلامی می‌باشد به روند ثبت جهانی اورامان لطمه وارد می‌نماید.
این نماد هویتی و این منبع بسیار با ارزش آب شرب، که تداوم بقای ملی و پایداری نظام سیاسی در فلات خشک ایران به قطره فطره آن وابسته است، متأسفانه به دلیل اشتباهات ادراکی و گزینش عاطفی اطلاعات ناشی از داده‌های سد بد مطالعه شده داریان توسط مسئولان وزارت نیرو و مجریان طرح سد داریان در حال حاضر رو به نابودی است و متأسفانه مسئولین ذی‌ربط با بی تفاوتی هرچه تمام‌تر مصرانه سعی در تخریب این چشمه‌ی عظیم دارند که با تولید ۴۰۰۰ لیتر در ثانیه بدون نیاز به تصفیه توانایی تأمین آب شرب دو میلیون نفر را داراست که ارزش آن بسی بیشتر از چاه نفت می‌باشد. بنا بر این انتظار می‌رود هر چه زودتر جلو این فاجعه‌ی زیست محیطی گرفته شود. فاجعه‌های دیگر و نابودی مناطق حفاظت شده شاهو و کوسالان توسط سدهای مطالعاتی بلبر و پالنگان در راه است و باید در این مورد هم تجدید نظر شود.»

ساخت و آبگیری سدهای داریان و بلبر اثرات زیانباری بر اکوسیستم منطقه به همراه دارد
به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): در صورت آبگیری سد داریان که دیواره آن در استان کرمانشاه واقع و دریاچه سد در داخل منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو قرار گرفته است علاوه بر نابودی چشمه بل، زیستگاه شاهو و کوسالان را کاملا از هم تفکیک، و کریدورهای ارتباطی این زیستگاه ها را قطع میکند.
این سد ساخته شده و قرار است در آینده نزدیک به بهره برداری و آبگیری برسد. در این صورت می بایست مهندسان و طراحان سد برای مسیرهای تردد حیات وحش برنامه و طرحی ویژه داشته باشند.
اما تهدید خطرناکتر و نابود کننده کامل گونه های جانوری داخل این منطقه، احداث سد بلبر در وسط منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو است که دیگر زیستگاه های کوسالان را از هم انشقاق داده و بطور کلی قطع کریدور عبوری حیات وحش را در درون زیستگاه به همراه خواهد داشت و این مسئله به نابودی تنوع زیستی این منطقه خواهد انجامید.
عملیات ساخت این سد هنوز آغاز نشده و جا دارد کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی با توجیه و روشن نمودن دست اندرکاران نسبت به این فاجعه، مانع از ساخت این سد شوند.
این در حالیست که سد داریان در پایین دست منطقه شاهو و کوسالان در شعاع ۴۰ کیلومتری سد بلبر در حال ساخت و آبگیری میباشد. به استناد گزارش مجریان سد حدود ۱۰۰۰ هکتار از اراضی منطقه در زیر خط تراز آب پشت سد قرار می گیرد که بیشتر از ۹۰ درصد آن جنگل و مرتع مشجر میباشد.
با وجود دو سد آزاد و گاران در بالادست سد بلبر، دیگر چه لزومی هست که این طبیعت بکر و دست نخورده را با احداث سد بلبر زیر آب ببرند و باعث نابودی این منطقه ارزشمند شوند؟
ساخت و آبگیری دو سد داریان و بلبر در این منطقه و وجود دو سد آزاد و گاران به فاصله چند کیلومتر از یکدیگر، اثرات زیانباری بر اکوسیستم منطقه برجای خواهد گذاشت
.