محیط بان خواف حین تعقیب و گریز با صیادان هوبره مجروح شد

ارسال کننده نادر زندی
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر اقدامات مجرمانه عده ای در جهت زنده گیری و قاچاق هوبره در دشت های خواف، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان به بررسی موضوع پرداختند.
عباس طاهریان اظهار داشت: مسئول اداره حفاظت محیط زیست خواف در این باره گفت: محیط بانان در تحقیقات خود دریافتند صیادان متخلف که از اهالی روستای چاهزول هستند در منطقه حفاظت شده سیرخون و در نزدیکی مرز ایران و افغانستان نسبت به ایجاد رج های (تله) مخصوص زنده گیری هوبره اقدام کرده اند.
محیط بانان بوسیله سه دستگاه موتورسیکلت وارد منطقه شده و در کنار رج هایی که از قبل شناسایی کرده بودند به کمین نشسته و استتار نمودند.http://www.iew.ir/wordpress/wp-content/uploads/940821_khaaf-hubare-5.jpg

یکی از رج هایی که با شکستن تعداد زیادی از درختچه های کویری توسط متخلفین در دشت سیرخون ایجاد شده بود
حوالی ساعت ۳ بعد از ظهر مامورین متوجه یک موتورسیکلات با دو سرنشین شدند که جهت چک کردن تله ها وارد منطقه شده بودند تا در صورتیکه هوبره ای درون تله ها گرفتار شده است آنرا با خود ببرند.
محیط بانان جهت برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شدند اما سرنشینان موتورسیکلت بدون توجه به فرمان ایست مامورین با سرعت زیاد متواری شدند.
نیروهای محیط زیست بوسیله سه دستگاه موتورسیکلت به تعقیب متخلفین پرداخته و به فاصله نزدیکی از موتورسیکلت متخلفین رسیدند.
محیط بان مدثر تیموری پس از برخورد با موتورسیکلت متخلفین حین تعقیب و گریز و آسیب دیدگی از ناحیه بینی
در حالیکه یکی از موتورهای محیط زیست به متخلفین نزدیک شده بود، موتورسیکلت صیادان پس از ورود به یک گودال تعادل خود را از دست داده و با موتورسیکلت محیط زیست به شدت برخورد نمود.
برخورد موتورسیکلت متخلفین با محیط بان مدثر تیموری باعث آسیب دیدگی شدید وی از ناحیه صورت و کتف شد.
پس از این برخود و واژگون شدن موتورسیکلت ها سایر محیط بانان از راه رسیده و متخلفین را که روی زمین افتاده بودند بازداشت نمودند.
محیط بان مجروح نیز با تلاش سایر نیروها ابتدا به پاسگاه مرزبانی و سپس از طریق عوامل اورژانس ابتدا به درمانگاه سنگان و سپس به بیمارستان خواف منتقل گردید.
در بازرسی از رج های تعبیه شده توسط متخلفین یک هوبره زنده که درون تله گرفتار شده و آسیب دیده بود کشف گردید.
………………….هوبره زنده کشف شده از داخل تله های تعبیه شده توسط متخلفین در دشت سیرخون
همچنین بقایای یک هوبره دیگر نیز مشاهده شد که مشخص گردید این هوبره پس از گرفتار شدن درون تله توسط شغال یا روباه خورده شده و فقط پاها و پرهای پرنده باقیمانده بود.
…………….بقایای یک هوبره که پس از گرفتار شدن در تله توسط یک جانور گوشتخوار خورده شده است
محیط بان تیموری از ناحیه بینی دچار شکستگی شده و از ناحیه کتف و انگشتان دست راست دچار آسیب دیدگی شده بود پس از انجام عمل جراحی از بیمارستان مرخص گردید.
در پی این حادثه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان به همراه تعدادی از مدیران این اداره کل در منزل محیطبان آسیب دیده حاضر شده و به عیادت از وی پرداختند.
متهمین نیز به همراه پرونده تشکیل شده به مراجع قضایی معرفی شده و با دستور مقام قضایی روانه زندان شدند.
بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک هوبره معادل دویست میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهمین می بایست مبلغ چهارصد میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت واریز نماید.
همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.