نصب ۸۹ آبگرمکن خورشیدی در منازل روستاییان جنگل نشین زنجان

ارسال کننده محمود نعیمی
۱۴ آبان ۱۳۹۴
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روستای سرخ آباد یکی از روستاهای دور افتاده و محروم شهرستان طارم در استان زنجان  است که ۶۱۷۴ هکتار از جنگل های استان زنجان در محدوده این روستا قرار دارد.
این روستا ۳۱ کیلومتر از جاده اصلی فاصله دارد و ۲۱ کیلومتر دیگر نیز دارای جاده ای بسیار صعب العبور و خاکی است که به دلیل داشتن شرایط سخت جغرافیایی تهیه نفت سفید برای ساکنان روستای سرخ آباد بسیار سخت و دشوار است. به همین دلایل خانوارهای روستای سرخ آباد برای تهیه آب گرم خود اقدام به قطع درختان جنگلی http://www.iew.ir/wordpress/wp-content/uploads/940813_abgarmkon-4.jpg

این روستا می کنند.

………………….نمونه ای از روشی که در روستای سرخ آباد جهت گرم نمودن آب استفاده می گردید
به منظور جلوگیری از قطع درخت توسط جنگل نشینان جهت تامین سوخت و گرم نمودن آب، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان اقدام به تهیه ۸۹ دستگاه آبگرمکن خورشیدی نموده و این دستگاه ها در تمامی منازل روستای سرخ آباد نصب گردید.
در قبال نصب این آبگرمکن ها ۸۹ خانوار ساکن در این روستا نیز تعهد محضری داده اند تا از قطع هرگونه درختی جلوگیری کنند.
………………….نمونه ای از روشی که در روستای سرخ آباد جهت گرم نمودن آب استفاده می گردید
روستاییان در مرحله نصب فقط هزینه لوله کشی از حیاط تا حمام را پرداخت کرده اند و مابقی هزینه های نصب و خرید آبگرمکن ها توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان پرداخت شده است.
ساکنان روستای سرخ آباد فقط برای تهیه آبگرم حمام خود از چوب درختان جهت روشن کردن آتش استفاده می کنند و با توجه به اینکه هر خانواده ای دارای هشت تا ۱۰ کپسول گاز مایع است از این کپسول ها برای پخت و پز غذا استفاده می کنند.
بر اساس مطالعات صورت گرفته هر خانوار در مناطق جنگل نشین ماهیانه یک درخت ۲۰۰ کیلویی را قطع کرده و جهت گرم نمودن آب و فضای خانه از آن استفاده می کند و بر همین اساس سالیانه هفت میلیون متر مکعب چوب درختان و بوته های جنگلی در کشور به هیزم تبدیل می شود.
کشور ایران به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در بین نقاط جهان در بالاترین رده ها قرار دارد و میزان تابش خورشید در ایران بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلو وات ساعت در متر مربع در سال تخمین زده شده است و در اکثر نقاط کشور بیش از ۳۰۰ روز آفتابی وجود دارد که استفاده از انرژی های نو به دلیل دارا بودن هزینه های پایین می تواند از آلودگی های زیست محیطی بکاهد.