یکی از عوامل اصلی توزیع پرنده در بازار اهواز بهمراه لاشه ۹۶ خوتکا بازداشت شد

ارسال کننده محمود نعیمی
۷ آبان ۱۳۹۴
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): در راستای برخورد با فروشندگان و صیادان غیرقانونی پرندگان وحشی دربازار کیان شهر اهواز، نیروهای یگان محیط زیست استان خوزستان تصمیم گرفتند تا عوامل اصلی صید و توزیع پرنده در بازار کیان اهواز و بازار شادگان را شناسایی کنند.
محیط بانان در جریان تحقیقات و با کمک همیاران محلی یکی از عوامل اصلی توزیع پرنده در بازار اهواز را شناسایی نمودند. این متخلف پرندگان صید شده در دادمگاه های تالاب هورالعظیم را از صیادان خریداری نموده و پس از انتقال به اهواز در بین فروشندگان بازار (که عمدتا زنان هستند) توزیع می نمود.http://www.iew.ir/wordpress/wp-content/uploads/940807_khuzestaan-2.jpg

لاشه ۹۶ خوتکا و تعداد بسیار زیادی ماهی کشف شده از توزیع کنننده اصلی پرنده و ماهی در بازار کیان اهواز
فرمانده یگان محیط زیست استان خوزستان گفت: در همین رابطه نیروهای یگان محیط زیست خوزستان مسیرهای تردد متخلف را شناسایی نموده و روز سه شنبه هفته جاری متوجه شدند که متخلف تصمیم دارد تعداد زیادی پرنده را به اهواز انتقال دهد.
آرمین صارمی فر اظهار داشت: مامورین در محور سوسنگرد – اهواز به کمین نشسته و هنگامیکه متخلف قصد عبور از این محور را داشت، خودروی وی را تعقیب و متوقف نمودند.
در بازرسی از این خودرو لاشه ۹۶ خوتکا و سه گونی حاوی تعداد بسیار زیادی ماهی ریز و درشت و کشف و ضبط گردید.
متهم پس از بازداشت و تشکیل و پرونده به مراجع قضایی معرفی گردید و خودروی وی نیز با دستور مقام قضایی توقیف می باشد.
بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک خوتکا معادل یک میلیون ریال تعیین شده است.
بنابراین متهم می بایست مبلغ ۹۶ میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از پرندگان صید شده را به حساب دولت واریز نماید.
در مورد ماهی های کشف شده محیط بانان در حال شمارش و شناسایی گونه ها می باشند تا میزان ضرر و زیان مربوطه نیز محاسبه و تعیین گردد.
همچنین در راستای برخورد با صیادان متخلف نیروهای یگان محیط زیست خوزستان طی چند مرحله عملیات در تالاب های هورالعظیم و بامدژ تعداد ۳۵ محمیه (دامگاه) را تخریب نمودند.