کاهش شدید تراز آب دریای خزر در سال ۹۴ / سرنوشت ارومیه در انتظار خزر

ارسال کننده اردلان نعیمی

متاسفانه در حالی که کمتر کسی از وضعیت سطح آب دریای خزر صحبتی به میان می آورد، شرایط دریای خزر به لحاظ سطح آب، روند کاهشی شدید و نگران کننده ای را در پیش دارد.

پس روی آب دریای خزر طی چند سال گذشته کاملا مشهود است به نحوی که دریا در تمام نوار ساحلی شمال کشور چند ده متر  عقب نشینی کرده است و ساحلی جدید به عرض حدودا ۵۰ الی ۱۰۰ متر در طول نوار ساحلی شمال کشور ایجاد شده است.

ساحلی جدید که در اختیار هیچ نهاد و ارگانی و در تملک و اشغال هیچ یک از اشخاص حقیقی و شهرک های خصوصی در شمال کشور نیست.

این موضوع نیازمند نظارت دقیق نهادهای مسئول است تا این خط ساحلی جدید توسط افراد سودجو و برخی ارگان ها اشغال http://www.iew.ir/wordpress/wp-content/uploads/94727_khazar-1.jpg

نشود.

نقطه زرد رنگ محل قبلی تلاقی آب خزر با خشکی و نقطه قرمز رنگ محل فعلی تلاقی آب دریا با خشکی را نشان می دهد

مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر به تازگی اعلام نمود بر اساس بررسی داده‌های ترازسنجی ایستگاه بندر انزلی، میانگین تراز آب در فصل بهار سال جاری برابر ۸۷/۲۶- متر بوده است که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته بالغ بر ۲۲ سانتیمتر کاهش نشان می‌دهد.

این بررسی حاکی از روند کاهشی تراز آب در فصل بهار ۵ سال اخیر می‌باشد. همچنین در فصل بهار سال جاری حداکثر تراز آب مشاهده شده برابر ۷۳/۲۶- متر در خردادماه و حداقل تراز آب نیز برابر ۹۹/۲۶- در اردیبهشت و فروردین‌ماه اتفاق افتاده است.

ستون های بنفش تراز آب خزر در بهار سال ۱۳۹۳ و ستون های زرد رنگ تراز آب این دریاچه در بهار سال ۱۳۹۴ را نشان می دهد

قابل ذکر است که میانگین سالانه تراز آب دریای خزر در سال آبی جاری (۹۴-۱۳۹۳) در مهرماه گزارش خواهد شد و نهایتا این میانگین معرف افزایش و یا کاهش تراز آب دریا نسبت به سال آبی قبل خواهد بود.

ضمنا میانگین تراز آب در سال آبی گذشته برابر ۶۷/۲۶- متر بوده است که نسبت به سال قبل خود ۸ سانتیمتر کاهش نشان می‌دهد

نمودار فوق روند کاهشی تراز آب دریای خزر در فصل بهار طی ۵ سال اخیر را نشان میدهد که در سال ۱۳۹۴ شدت بیشتری یافته است

دریای خزر بطور کلی در ۱۸ سال اخیر روند کاهشی داشته که این روند در ۸ سال اخیر از شدت بیشتری برخوردار بوده است.

با توجه به اینکه نزدیک به ۸۵ درصد از آب دریای خزر از رودخانه ولگا تأمین می‌گردد و از آنجائیکه آبدهی این رودخانه از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ میلادی بطور کلی پایین‌تر از حد نرمال گزارش شده است، لذا کاهش تراز آب در سال های اخیر ناشی از خشکسالی در حوضه آبریز دریای خزر و کاهش ورودی رودخانه ولگا ارزیابی می‌شود