کشف محموله بزرگ قاچاق حیات وحش شامل ۱۴ شاهین و ۱۴ هوبره در جاسک

ارسال کننده نادر زندی
۲۵ مهر ۱۳۹۴
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز گذشته (جمعه ۹۴/۷/۲۴) نیروهای یگان محیط زیست جاسک در عملیاتی مشترک با دریابانی نیروی انتظامی در ساعت یک بامداد متوجه حضور یک قایق مشکوک در یکی از خورهای این شهرستان شدند.
رئیس اداره محیط زیست جاسک در این باره گفت: مامورین فرمان ایست صادر نمودند اما سرنشینان قایق با مشاهده مامورین به درون آب پریدند. متخلفین قایق را رها نموده و با استفاده از تاریکی شب از محل متواری شدند.http://www.iew.ir/wordpress/wp-content/uploads/940725_jask-5.jpg

……………………..شاهین های کشف شده از قاچاقچیان حیات وحش در شهرستان جاسک
کاظم شریفی شمیلی اظهار داشت: در جریان بازرسی از درون قایق بجا مانده از متخلفین تعداد ۱۴ عدد شاهین و ۱۴ هوبره کشف و ضبط گردید.
پرنده ها بلافاصله به اداره محیط زیست جاسک منتقل شده و تحت تیمار و تغذیه قرار گرفتند ولی متاسفانه به دلیل شرایط بد نگهداری یک هوبره از ابتدای کشف و دو هوبره نیز لحظاتی پس از کشف تلف شدند.
……………………….هوبره های کشف شده از قاچاقچیان حیات وحش در شهرستان جاسک
رئیس اداره محیط زیست جاسک گفت: ۱۴ شاهین و ۱۱ هوبره باقیمانده صبح امروز (شنبه) جهت اقدامات بعدی و رهاسازی در مناطق امن به اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان منتقل شدند.
قایق کشف شده در اختیار نیروی انتظامی بوده و تلاش برای شناسایی و بازداشت متخلفین فراری آغاز شده است.
………………..یکی از شاهین های کشف شده از قاچاقچیان حیات وحش در شهرستان جاسک
طبق لیست جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه نقدی قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک از پرندگان شکاری شاهین، بالابان، بحری، طرلان و لاچین معادل ۶۰۰ میلیون ریال و بابت هر یک هوبره معادل ۲۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.
بنابراین میزان ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از صید پرندگان کشف شده معادل یک میلیارد و یکصد و بیست میلیون تومان برآورد شده است.
……………….تیمار و تغذیه پرندگان کشف شده در اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جاسک
پرندگان شکاری (به خصوص خانواده شاهین ها) و هوبره به شدت مورد علاقه قوش بازان عرب می باشند و برای خرید آنها مبالغ بالایی را پرداخت می کنند. شیوخ عرب با آموزش پرندگان شکاری از آنها برای شکار، به ویژه شکار هوبره استفاده می کنند.
زنده گیری، شکار و قاچاق این پرندگان به کشورهای حوزه خلیج فارس، نسل این گونه های ارزشمند کشور را در آستانه انقراض قرار داده است.