یک کل وحشی ۱۲ساله در قاین توسط گرگ ها شکار شد

ارسال کننده محمود نعیمی
۲۰ مهر ۱۳۹۴
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): چند روز قبل نیروهای یگان محیط زیست شهرستان قاین در استان خراسان جنوبی حین گشت زنی در منطقه حفاظت شده شاسکوه متوجه لاشه یک کل وحشی در حاشیه جاده شدند.
کارشناس اداره حفاظت محیط زیست قاین در این باره گفت: محیط بانان پس از بررسی لاشه و نشانه های بجا مانده متوجه شدند این کل وحشی از سوی جانور یا جانورانی مهاجم مورد حمله قرار گرفته و شکار شده است.
محمدرضا بسملی اظهار داشت: شواهد و نوع حمله از جمله پارگی عضلات و آسیب دیدگی از ناحیه پشت و در قسمت ران پا گویای این بود که کل وحشی توسط سگ سانان و به احتمال زیاد گرگ ها شکار شده است.http://www.iew.ir/wordpress/wp-content/uploads/940720_gayen-3.jpg

خون ریخته شده بر روی زمین و آثار بجا مانده نشان از درگیری طولانی مدت کل وحشی با جانوران مهاجم داشته است و این کل نهایتا بر اثر خونریزی زیاد از بین رفته است.
جانوران مهاجم مقداری از گوشت قسمت ران حیوان را تغذیه کرده و احتمالا با روشن شدن هوا و نزدیکی لاشه به جاده، طعمه را ترک کرده اند.
چوپانان نیز اعلام کرده اند که یک روز قبل از این واقعه دو گرگ را در همان اطراف مشاهده کرده اند.
لاشه این کل بر خلاف عادت کل و بزهای وحشی  که عمدتا در ارتفاعات صخره ای زندگی می کنند، در کف دشت مشاهده شده بود که ممکن است به دلیل تعقیب توسط گرگ ها و یا برای دستیابی به آب به پایین دست آمده باشد.
همچنین زمانیکه محیطبانان لاشه را مشاهد می کنند دو سگ گله بالای سر لاشه کل حضور داشته اند. بنابراین احتمال این که کل وحشی توسط سگ های بدون صاحب و یا سگ های گله تلف شده باشد نیز وجود دارد.
از لاشه این کل نمونه برداری و جهت تشخیص وجود یا عدم وجود بیماری به دامپزشکی ارسال شده است.
سن این کل وحشی ۱۲ سال، طول شاخ سمت راست ۱۲۹ سانتی متر، طول شاخ سمت چپ ۱۱۸ سانتی متر، حداکثر فاصله شاخ ها ۱۱۲ سانتی متر و قطر سم ۱۲ سانتی متر اندازه گیری شده است.