عامل شکار یک مرال نر ۱۳ ساله در پارک ملی کیاسر به دادگاه معرفی شد

ارسال کننده محمود نعیمی
۱۹ مهر ۱۳۹۴
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): متاسفانه یک مرال (گوزن قرمز) نر ۱۳ ساله با سوء استفاده از فصل گاوبانگی (فصل جفت گیری گوزن ها) توسط شکارچیان متخلف در پارک ملی کیاسر مازندران شکار شد.
چند روز قبل نیروهای یگان محیط زیست پارک ملی کیاسر گزارشی دریافت نمودند مبنی بر اینکه یک مرال توسط یکی از شکارچیان متخلف شکار شده است.
رییس اداره پارک ملی کیاسر در این باره گفت: محیط بانان بلافاصله راهی محل مورد نظر در یکی روستاهای منطقه شده و با تعدای از افراد اهالی روستا مواجه شدند که بر بالای سر لاشه یک مرال نر ایستاده بودند.
سیدجلال موسوی اظهار داشت: مامورین جهت بررسی موضوع و برخورد قانونی با متخلف وارد عمل شدند اما مردم روستا تجمع کرده و شکارچی مرال با مشاهده خودروی محیط زیست و با استفاده از ازدحام جمعیت متواری گردید.
محیط بانان در جریان تحقیقات محلی و بازجویی از برخی مظنونین متوجه شدند که یک شکارچی حرفه ای از اهالی روستا با سوء استفاده از فصل گاوبانگی، مرال نر راhttp://www.iew.ir/wordpress/wp-content/uploads/940719_kiasar-2.jpg

با شلیک گلوله در جنگل زخمی کرده است.

……………………………….مرال نر ۱۳ ساله شکار شده در پارک ملی کیاسر مازندران
موسوی گفت: این متخلف سپس با کمک سگ های تعلیم دیده، گوزن را در جنگل تعقیب و آن را به سمت روستا کشانده و در روستا حیوان زخمی را از پای درآورده است.
این اقدام شکارچی متخلف احتمالا به این دلیل بوده که جابجایی لاشه یک مرال نر با وزنی بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم از درون جنگل به روستا بسیار مشکل بوده و احتمال مشاهده شدن توسط محیط بانان نیز افزایش می یافت.
در این رابطه با شکایت اداره محیط زیست پارک ملی کیاسر، پرونده ای در مراجع قضایی تشکیل و شکارچی متخلف جهت رسیدگی به جرم به دادگاه معرفی شده است.
بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک مرال (گوزن قرمز) معادل ۳۵۰ میلیون ریال تعیین شده است که متهم می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نماید.
مرال شکار شده یک نر ۱۳ خال (۱۳ ساله) و بسیار زیبا بود که ذخیره ژنتیکی ارزشمندی برای تداوم نسل این گونه در پارک ملی کیاسربه شمار می رفت.
متاسفانه نسل مرال در مناطق جنگلی شمال کشور با خطر انقراض روبرو است و حذف هر یک عدد از این گونه ارزشمند ضایعه ای جبران ناپذیر را به طبیعت کشور وارد می کند.