کاروانسرا را با فرش های تاریخی آتش زدند

ارسال کننده محمود نعیمی
کاروانسرای قاجاری را با فرش‌های دست‌بافت، تاریخی و گرانقیمت‌اش آتش زدند و حالا از آن‌ها تلی از خاکستر باقی مانده است.
“حسین نجفی‌پور”، مدیر انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی شهرستان نجف‌آباد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وقوع این آتش‌سوزی در تیمچه «مجیدیه» سرای تاریخی باقی مانده از دوره‌ی قاجار در حدود یک هفته‌ی گذشته اظهار کرد: هرچند این بنا در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده بود، اما جزو بناهای شناخته شده واجد ارزش شهرستان نجف‌آباد در استان اصفهان بود.
او با اشاره به این نکته که این سرای تاریخی تا 50 سال پیش مکانی برای استراحت مسافران از راه رسیده بوده، گفت: از آن زمان تا مدتی متروکه بود و پس از آن به انبار فرش‌های قدیمی و دست‌باف تبدیل شد.
وی افزود: این بنای تاریخی که در خیابان مطهری قرار دارد، مکان جمع‌آوری فرش‌های دست‌بافت قدیمی و نفیس بود که متاسفانه بامداد یکی از روزهای تعطیل هفته‌ی گذشته با فرش‌های انبار شده‌ی نفیس و قدیمی موجود در آن به طور کامل در آتش سوختند.
نجفی‌پور این تیمچه‌ تاریخی را در گذشته مکانی برای تبادل فرش در سطح شهرستان نجف‌آباد و شهر و روستاهای اطراف آن دانست و ادامه داد: این شهرستان دارای چند کاروانسرا، سرا و بنای تاریخی است که تعدادی از آن‌ها در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و تعدادی نیز واجد ارزش شناخته شده‌اند، اما چون اکثر آن‌ها در تملک مالکان شخصی است از نظر حفاظتی وضعیت مناسبی ندارند.