کشف اجزای بدن بز وحشی و یک اسلحه قاچاق در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی

ارسال کننده محمود نعیمی
۲ مهر ۱۳۹۴
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز دوشنبه ۹۴/۶/۳۰ به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر ورود شکارچیان غیرمجاز به ارتفاعات منطقه حفاظت شده گلول و سرانی شیروان در استان خراسان شمالی، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان عازم ارتفاعات مذکور شدند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شیروان در این باره گفت: محیط بانان پس از ۲۴ ساعت گشت، رد زنی و دوربین کشی موفق به یافتن ردی از شکارچیان متخلف نشدند.
محمد خالقی اظهار داشت: از آنجاییکه مامورین در مسیرهای خروجی منطقه به کمین نشسته بودند اما کسی از منطقه خارج نشد، محیط بانان به افراد ساکن درون منطقه مشکوک شدند.
مامورین حین بررسی نامحسوس و زیر نظر گرفتن تحرکات چادرهای عشایری متوجه رفتار غیرعادی ساکنین یکی از چادرها شدند.http://www.iew.ir/wordpress/wp-content/uploads/940702_shirvan.jpg

۱۷ کیلوگرم گوشت بز وحشی، یک اسلحه شکاری غیرمجاز و مهمات غیرمجاز کشف شده از شکارچی متخلف
محیط بانان پس از هماهنگی با دادستان شیروان و اخذ نیابت قضایی با همراهی مامورین انتظامی پاسگاه مرزی گلول وارد چادر مذکور شده و به تفتیش آن پرداختند.
در جریان بازرسی از داخل چادر حدود ۱۷ کیلوگرم گوشت شکار متعلق به بز وحشی، یک قبضه اسلحه شکاری دولول غیرمجاز (قاچاق)، تعداد ۲۷ عدد فشنگ ساچمه زنی، ۷ عدد فشنگ غیرمجاز چهارپاره، ۱۳ عدد پوکه فشنگ، ۱/۶ کیلوگرم ساچمه درشت، دو عدد دوربین چشمی، یک چاقو و یک کوله پشتی کشف و ضبط گردید.
در این رابطه یک نفر متهم بازداشت شده و پس از تنظیم صورتجلسه با استناد به بند الف ماده ۶ ، ماده ۱۸ و ماده ۵ «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» و ماده ۱۲ قانون شکار و صید جهت رسیدگی به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی و حمل و استفاده از سلاح و مهمات غیرمجاز به مراجع قضایی معرفی گردید.
بر اساس بند الف ماده ۵ قانون «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» مصوب ۱۳۹۰/۶/۷ ، هر کس بطور غیرمجاز اقدام به ساخت، مونتاژ و فروش مهامات غیرمجاز سلاح شکاری (فشنگ چهارپاره) نماید به حبس از شش ماه تا دو یال محکوم خواهد شد.
بر اساس بند الف ماده ۶ قانون «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» مصوب ۱۳۹۰/۶/۷ ، هر کس بطور غیرمجاز سلاح شکاری و یا مهمات آن را خریداری، نگهداری و یا حمل نماید به حبس از ۹۱ روز تا شش ماه و یا جزای نقدی تا سقف بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.
همچنین بر اساس ماده ۱۸ قانون فوق الذکر، کلیه سلاح، مهمات، اقلام و مواد کشف شده موضوع این قانون به موجب حکم دادگاه به نفع دولت (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) ضبط میشود.
متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.
همچنین بر اساس لیست جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز کل و بز وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است که متهم می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نماید.