عاملین شکار غیرمجاز ۳ کل وحشی بوسیله اسلحه جنگی سیمینوف در طبس به تحمل ۴ سال حبس، ۶۸ میلیون ریال جزای نقدی و مصادره دو قبضه سلاح محکوم شدند

ارسال کننده محمود نعیمی
۲۵ شهریور ۱۳۹۴
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): در جریان رسیدگی به پرونده دو شکارچی غیرمجاز در شهرستان طبس به جرم شکار غیرمجاز سه کل وحشی و حمل سلاح جنگی و سلاح شکاری قاچاق، متهمین مجموعا به تحمل ۴ سال حبس، ۶۸ میلیون ریال جزای نقدی و مصادره دو قبضه سلاح مربوطه محکوم شدند.
اوایل بهمن ماه سال گذشته نیروهای یگان محیط زیست خراسان جنوبی در حوزه شهرستان طبس حین گشت و کنترل در مناطق آزاد، حوالی عصر متوجه صدای شلیک گلوله در ارتفاعات شدند.
محیط بانان بلافاصله عازم ارتفاعات موسوم به چشمه حیه شده و به جستجوی منطقه پرداختند. ارتفاعات این منطقه بسیار صعب العبور است و امکان تردد هیچ نوع وسیله نقلیه ای اعم از خودرو و موتورسیکلت در آن وجود ندارد.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در این باره گفت: مامورین طی چندین ساعت پیاده روی پس از تاریک شدن هوا به ارتفاعات رسیده و در مسیر http://www.iew.ir/wordpress/wp-content/uploads/931105_tabas-siminof-1.jpg

احتمالی عبور متخلفین به کمین نشستند. محیط بانان حوالی ساعت ۲۳ در تاریکی شب متوجه عبور دو فرد مسلح به همراه یک راس قاطر شدند.

لاشه ۳ کل وحشی جوان به همراه یک اسلحه جنگی سیمینوف و یک اسلحه تک لول قاچاق کشف شده از متخلفین
مسعود مستقیم اظهار داشت: محیط بانان کم تعداد بوده و به دلیل احتمال بروز درگیری یا متواری شدن متخلفین در تاریکی شب، طی تماس با اداره اعلام کردند که در تعقیب نامحسوس افراد مسلح هستند و درخواست نیروی کمکی نمودند.
به دنبال تقاضای نیروی کمکی، چهار نفر دیگر از نیروها راهی ارتفاعات مذکور شده و طی هماهنگی با مامورینی که در تعقیب شکارچیان غیرمجاز بودند پس از چند ساعت پیاده روی، نیمه های شب شکارچیان غیرمجاز را غافلگیر و بازداشت نمودند.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان طبس گفت: در بازرسی از متخلفین لاشه سه کل وحشی ۲ الی ۴ ساله بر روی قاطر، یک قبضه اسلحه جنگی سیمینوف، یک قبضه اسلحه کالیبر ۱۲ غیرمجاز (قاچاق) و سایر ادوات صید و شکار کشف و ضبط و در این رابطه دو شکارچی متخلف بازداشت شدند.
متهمین پس از بازداشت و تشکیل پرونده، به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی، حمل و استفاده از اسلحه جنگی و اسلحه شکاری غیرمجاز به مراجع قضایی معرفی شدند. (خبر مربوطه در تاریخ ۱۳۹۳/۱۱/۵ در این لینک منتشر شده است)
در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگستری شهرستان طبس، دادگاه با توجه به محتویات پرونده، اعترافات صریح متهمین و سایر مندرجات پرونده بزهکاری آنان را محرز و مسلم دانست و مجرمین را به موارد زیر محکوم نمود:
۱) هر یک از متهمین به جرم مشارکت در شکار غیرمجاز جانوران وحشی به تحمل شش ماه حبس محکوم شدند.
۲) حامل اسلحه جنگی سیمینوف به تحمل سه سال حبس و حامل اسلحه شکاری قاچاق به پرداخت دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم شدند.
۳) هر دو اسلحه با حکم دادگاه به نفع دولت (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) مصادره گردید.
متهمین ضرر و زیان وارده به محیط زیست در زمان دستگیری به مبلغ ۵۴ میلیون ریال (۱۸ میلیون ریال به ازای هر یک عدد کل وحشی) را نیز به حساب دولت واریز نموده اند.