مهمان ناخوانده برزيلی بلای ديگر تالاب انزلی

‌سنبل آبي گونه‌اي که پايش را بر پشت گونه مهاجم آزولا خواهد گذاشت و بلاي ديگري بر پيکر ناتوان تالاب بين‌المللي انزلي خواهد شد.
به گزارش ايسنا، و به نقل اداره کل محيط زيست گيلان،سنبل آبي، گياهي با برگ‌هاي پهن، پس از مدتي کل سطح تالاب انزلي را خواهد پوشاند. سنبل آبي گياهي است آبزي که به وسيله دم برگ‌هاي تغيير شکل يافته،به شکل اسفنج روي سطح آب شناور مي‌شود و به وسيله استولون (ساقه‌هاي رونده يا بندهاي ريشه‌زا) تکثير مي‌شود. اين گونه بومي کشورهاي امريکاي جنوبي خاصه کشور برزيل است و امروزه به اغلب کشورهاي دنيا وارد شده است.
اين گياه در مناطق گرمسيري روي آب‌هاي راکد به شدت رشد مي‌کند و در برخي مناطق مانند استراليا به دليل پوشاندن سطح وسيعي از رودخانه‌ها و باتلاق‌ها، مشکلات زيست محيطي مختلفي از جمله مشکل در زندگي ماهيان و گياهان آبزي ايجاد کرده ‌است. سنبل آبي چنان سطح آب را مي‌پوشاند که حتي رفت و آمد قايق‌ها هم دچار مشکل مي‌شود. امروزه اين گياه در ايران در حوض‌ حياط خانه‌ها نگهداري مي‌شود و حتي در گلفروشي‌هاي سطح برخي از شهرها از جمله رشت به صورت گسترده به فروش مي‌رسد. اين گياه آبزي در بخش انتهايي رودخانه مرغک در محدوده منطقه حفاظت شده سياه‌کشيم مشاهده شد. بررسي حدود چهار کيلومتر از طول رودخانه نشان مي‌دهد که اين گونه در کل طول رودخانه پراکنش دارد و در مناطقي که سطح آب کم و راکد است، توده‌هايي از اين گونه تشکيل شده است. همچنين سنبل آبي در طول رودخانه بهمبر و در برخي از مناطق توده‌هاي انبوهي نيز تشکيل شده است. باتوجه به بررسي‌هاي به عمل آمده به نظر مي‌رسد اين گونه در حال پيشروي و انتشار در داخل تالاب انزلي است و در صورتي که در مراحل ابتدايي مقابله‌اي با آن صورت نگيرد، اين گونه پايش را بر پشت گونه مهاجم آزولا خواهد گذاشت و بلاي ديگري بر پيکر ناتوان تالاب بين‌المللي انزلي خواهد شد، زيرا اينگونه در آب‌هاي کم عمق و راکد توانايي بالايي براي تکثير دارد و اين شرايط در اغلب بخش‌هاي تالاب انزلي در فصل بهار و تابستان کاملا مهياست.