.. زمین خواری: روستای مرغوبی که یک شبه ساخته شد و وزارت کشور از آن خبر ندارد!

ارسال کننده محمود نعیمی
این روزها خبرهای بدی برای طبیعت ایران به گوش می رسد؛ یک روز خبر می رسد که زمین های حیران را خورده اند و دو نماینده مجلس تا حد کتک کاری با هم درگیر می شوند؛ اما بناگاه همه چیز فروکش می کند و انگار نه انگار اتفاقی افتاده است و زمین خواران همچنان زمین می خورند!
به گزارش «تابناک»، ماجرای حیران هنوز به سرانجام نرسیده است که خبرهای دیگری از بی قانونی در شمال کشور و سوء استفاده های احتمالی از زمین های مرغوب آن دیار به گوش می رسد. زمین هایی که با یک حرکت ساده از جنگل، تبدیل به منطقه مسکونی شده اند. این کار به راحتی و با ایجاد یک روستا از دل مناطق جنگلی، بدون طی مراحل قانونی شکل گرفته است.
مطابق قانون، ساخت و ساز در حومه شهرها و روستاها و زمین های کشاورزی ممنوع است، اما می توان با رعایت حدود روستایی، ویلاسازی کرد. افراد سودجو با استفاده از این قانون در برخی از مناطق بی هویت که از نظر اقتصادی می تواند سود خوبی داشته باشد، چنین کارهایی کرده اند.
روستای ورسک از این نمونه هاست، ورسک روستایی زیبا و کوهستانی در کنار جاده سوادکوه به تهران است. مردم ورسک هنوز هم نمی دانند در ابتدای سال 92 و در

پایان دولت قبل چه گذشت که از دل روستایشان، روستایی جدید با نام «اجت» ایجاد شد.

طی صورت جلسه ای در 05/02/1392 منطقه جنگلی اجت در اطراف روستا، خالی از سکنه اعلام شد و گزارش شد، فقط دو خانوار دامدار هستند که برای چرای دام از آن جا استفاده می کنند.
اما در نهایت شگفتی چند روز پس از این صورت جلسه، انتخابات شوراها در 24 خردادماه سال 92 در این مکان خالی از سکنه برگزار شد و افرادی نیز به عنوان عضو شورا معرفی شدند. پس از این اقدام، ساخت و ساز غیر قانونی و قطع درختان راش در منطقه ای که جزو منابع ملی قلمداد می شود، آغاز شد و افراد مختلف که گفته می شود، برخی از مالکان این ویلاها از نزدیکان برخی از مسئولان هستند.
یکی از کارشناسان اداره فنی تقسیمات کشوری در گفت و گوی خود با تابناک درباره این موضوع اظهار داشت: حدود یک ماه پیش در یکی از بازرسی ها در استان مازندران با این مورد بخصوص برخورد کردیم. در حال حاضر یکی از معضلات تقسیمات کشوری این است که برخی ها توانسته اند بعضی مناطق بی هویت را با برخی اقدامات، به نفع خودشان با تبدیل کردن صوری به روستا به فروش برسانند.
وی گفت: برای مثال، در برخی جاها با رساندن برخی مناطق به 20 خانوار از نظر شکلی منطقه را به روستا تبدیل کرده اند و بعد اقدامات خود را به انجام رسانیده اند؛ اما یکی از این مناطق که به صورت حاد در حال پیگیری است، مازندران است.
وی در ادامه افزود: ما در وزارت کشور پیگیر این مسأله بودیم که کمیسیون اصل نود هم به این قضیه وارد کردند، ما از دوستان نظرات کارشناسی استان را خواسته بودیم تا در این مورد نظر دهند؛ اما یکباره نامه ای به ما نشان دادند که در آن نامه رئیس کمیسیون اصل نود اعلام کرده بود، در روند اعلام روستا مورد غیر قانونی وجود ندارد.
این در حالی است که برای اعلام یک روستا، نیاز به نظر کارشناسی، مصوبه استانی و تصویب هیأت وزیران است، این منطقه هیچ یک از مصوبات را ندارد و حتی در نقشه های وزارت کشور هم اشاره ای به این موضوع نشده و چنین روستایی وجود خارجی ندارد. لذا ما نمی دانیم پشت پرده این ماجرا چیست، در اسناد وزارت کشور چنین چیزی وجود ندارد.
اما هادی حسینی، نماینده سوادکوه درباره این موضوع اظهار داشت: اجت منطقه ای متصل به روستایی به نام ورسک بوده است و حدود 3.5 کیلمتر با ورسک فاصله دارد. اهالی این روستا عموما دام پرور بودند، ولی از سال 90 این منطقه تبدیل به روستا شده است.
وی گفت: تا این زمان این روستا برق نداشت و حتی دو روستای بالاتر از آن هم برق ندارد، اما زمانی که این اهالی اقدام کردند، به روستا شدن، اهالی ورسک به دلیل اینکه شاید این منطقه تبدیل به یک منطقه توریستی و گردشگری شود و تمایل افراد برای ساخت ویلا به این منطقه برود، شکایت کردند.
وی گفت: به همین دلیل شورای ورسک معترض این موضوع و حتی مانع کشیدن برق به روستا شد. بعد از آن هم با صدا و سیما صحبت کرده و با ادعای جنگل خواری و زمین خوار از این روستا شکایت می کنند.
این نماینده مجلس گفت: این در حالی است که کلا در این روستا شاید بیش از 15 خانوار نباشد، اما مسئولان استانی و از مجلس رئیس کمیسیون اصل نود از منطقه بازدید کرد و تصمیم بر این شد که به این منطقه برق داده شود، بعد از این اقدام ـ که حدود سال 92 انجام شد ـ تقریبا اوضاع در این قسمت آرام است.
وی در خصوص ورود کمیسیون اصل نود به این قضیه نیز گفت: بعد از شکایت روستاییان ورسک این کمیسیون وارد موضوع شد و با استعلامی که از وزارت کشور شد، مشخص گشت این منطقه روستاست.