کشف محموله قاچاق پرندگان شکاری در اصفهان و جریمه ۹۶۰ میلیون تومانی متهمان

ارسال کننده نادر زندی
۴ شهریور ۱۳۹۴
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر عبور یک محموله قاچاق پرندگان وحشی از محورهای استان اصفهان، نیروهای یگان محیط زیست این استان به تحقیق در این زمینه پرداختند.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان در این باره گفت: محیط بانان در جریان تحقیقات خود موفق به شناسایی مسیر عبور محموله مذکور شده و از سه شنبه شب با همکاری نیروی انتظامی به کنترل خودروهای عبوری از محور مذکور پرداختند.
دکتر سعید یوسف پور اظهار داشت: صبح امروز (چهارشنبه ۴ شهریور) یک دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ در شهرستان سمیرم اصفهان در پست ایست و بازرسی نیروی انتظامی متوقف گردید و مورد بازرسی قرار گرفت.http://www.iew.ir/wordpress/wp-content/uploads/940604_shekari-esf-3.jpg

تصاویر: محموله قاچاق پرندگان شکاری شامل ۱۰ شاهین ، ۴ بحری و ۲ بالابان در شهرستان سمیرم اصفهان
سعید یوسف پور گفت: در جریان تفتیش این خودور ۱۶ عدد پرنده شکاری شامل ۱۰ شاهین ، ۴ بحری و ۲ بالابان کشف و ضبط گردید.
در این رابطه دو نفر متهم نیز بازداشت شده و پس از اعزام خودرو به پارکینگ و تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.
متاسفانه پرندگان شکاری کشف شده بر اثر تغذیه و شرایط حمل و نگهداری نامناسب وضعیت جسمانی خوبی ندارند و به شدت ضعیف و لاغر شده اند.
پلک های این پرندگان توسط متخلفین دوخته شده است تا جایی را نبینند و در زمان جابجایی و حمل و نقل کمترین میزان تقلا را داشته باشند.
پرندگان کشف شده هم اکنون در اختیار محیط زیست استان اصفهان و تحت تیمار مراقبت های دامپزشکی هستند اما احتمال تلف شدن تعدادی از آنها در روزهای آینده زیاد است.
………….پلک های پرندگان شکاری که به شکل بی رحمانه ای دوخته شده است تا پرنده جایی را نبیند
به گزارش دیده بان، پرندگان شکاری از جمله گونه های جانوری حمایت شده در ایران به شمار می روند و اکثر آنها در لیست سرخ (Red list) اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارند.
پرندگان شکاری در راس هرم غذایی قرار داشته و نقش بسزایی در اکوسیستم از جمله کنترل جمعیت خزندگان، جوندگان و حتی بعضی از سگ سانان ایفا می کنند.
زنده گیری، شکار و قاچاق این پرندگان (به خصوص خانواده شاهین ها) به کشورهای حوزه خلیج فارس، نسل این گونه های ارزشمند کشور را در آستانه انقراض قرار داده است.
پرندگان شکاری به شدت مورد علاقه قوش بازان عرب می باشند و برای خرید آنها مبالغ بالایی را پرداخت می کنند. شیوخ عرب با آموزش این پرندگان از آنان برای شکار، به ویژه شکار هوبره استفاده می کنند.
قانونگذار به استناد تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون شکار و صید، برای هر شخصی که مبادرت به زنده گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و قاچاق پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه نماید علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات حبس مقرر در این ماده که به مدت ۳ سال می باشد، جزای نقدی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا بیست میلیون ریال در نظر گرفته است.
همچنین علاوه بر مجازات فوق طبق لیست جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک از پرندگان شکاری شاهین، بالابان، بحری، طرلان و لاچین معادل ۶۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.
بنابراین متهمین دستگیر شده در اصفهان علاوه بر مجازات از بابت جنبه عمومی جرم، می بایست مبلغ ۹ میلیارد و ششصد میلیون ریال (۹۶۰ میلیون تومان) ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت پرداخت نمایند.